Adverteren op Facebook is effectief en winstgevend. Als je nog niet op Facebook adverteert, is het slim om hier aan te beginnen in 2018. Als je al wel op Facebook adverteert, is het slim om er over na te denken of dit nog beter, nog effectiever, en nog winstgevender kan.

Maar, het adverteren op Facebook is niet makkelijk. Van het targeten tot aan het kiezen van het juiste ontwerp voor een advertentie, er zijn veel factoren die bepalen of je campagne wel of niet succesvol is.

Daarom hieronder de essentiële stappen bij het creëren of optimaliseren van een Facebook advertentie campagne in 2018.

 

1.     Kies de juiste doelgroep

 

Het succes van je Facebook advertentie campagne hangt volledig af van hoe goed je jouw doelgroep kunt bepalen.

En je zal waarschijnlijk denken dat je jouw doelgroep al goed kent. Je hebt waarschijnlijk de wensen, interesses, en problemen al in kaart gebracht. (zo niet, doe dit dan zo snel mogelijk)

Maar het is met adverteren op Facebook net zo belangrijk om de demografische kenmerken van je doelgroep goed in kaart te brengen. Informatie zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, functie, en inkomen zijn cruciaal bij het targeten op de juiste doelgroep.

Uit een case study van Facebook zelf blijkt bijvoorbeeld dat de juiste targeting voor een 3x zo hoge ROI zorgde voor een lagere cost-per-action.

 

Het bepalen van een doelgroep op Facebook

Het bepalen van de doelgroep is de grootste factor voor het resultaat van je Facebook advertentie campagne.

Gelukkig helpt Facebook jouw bedrijf door te weergeven hoe breed of smal je gekozen doelgroep is, en hoe je deze kunt aanpassen voor een beter verwacht succes. Bij het creëren van een Facebook advertentie, ongeacht wat voor advertentie, heb je de kans om je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk te bepalen.

Hoe gedetailleerder je jouw doelgroep bepaald, hoe meer kans er is dat jouw advertentie goed aankomt bij de doelgroep.

 

2.     Test verschillende Facebook advertentie typen

 

Waardoor Facebook anders is dan andere advertentie platformen is: variatie. De vrijheid die je hebt met het adverteren op Facebook zorgt voor eindeloze kansen bij het creëren van innovatieve en creatieve advertenties.

Je kunt bijna elk doel behalen met het adverteren op Facebook zoals: meer app downloads, het adverteren van nieuwe producten of aanbiedingen, of een webinar of e-book promoten, enz.

Hieronder 5 verschillende populaire soorten Facebook advertenties:

 

Caroussel advertenties

 

Facebook caroussel advertenties hebben een lagere cost-per-conversion en cost-per-click vergeleken met statische standaard advertenties. Deze soort advertenties zijn interactief, mobiel vriendelijk, en creatief. Caroussel advertenties zijn perfect voor het adverteren van verschillende producten of weergeven van verhalen.

 

Website advertenties

 

Je kunt je advertenties ook simpel houden.

Standaard advertenties op Facebook zijn effectief bij bijvoorbeeld remarketing, om personen die al eerder op jouw website zijn geweest terug te krijgen naar je website.

 

Video advertenties

 

Video is tegenwoordig heel populair. Ook op Facebook. Facebook gebruikers zijn gemiddeld 3x zo lang bezig met het kijken naar video content vergeleken met andere soorten content

Je kunt video advertenties zien als een soort mini reclame voor jouw bedrijf. Video’s zijn een goede manier om ‘scrollers’ te stoppen, en de aandacht te trekken naar jouw advertentie. Ook kun je de doelgroep een verhaal vertellen zonder dat zij Facebook hoeven te verlaten.

 

Posts boosten of promoten

 

Een van de makkelijkste manieren van adverteren op Facebook is een bestaande Facebook post promoten.

Wanneer je een bestaande post hebt die je met een nieuw publiek wilt delen, is dit een effectieve manier. Dit is een kost-effectieve manier om je content met een groter publiek te delen.

 

Lead advertenties

 

Lead advertenties geven je doelgroep een kans om een stuk content direct te downloaden. Dit is ideaal voor bedrijven die bijvoorbeeld een e-book of webinar willen promoten.

 

Elke soort advertentie heeft een bepaald doel, daarom is het slim om verschillende soorten advertenties te gebruiken. Uiteindelijk zul je zien welke soort advertenties het beste werken voor jouw bedrijf.

 

3.     Maak gebruik van Facebook Remarketing

 

Door het gebruik van Facebook remarketing kun je een publiek bereiken dat eerder al met jouw bedrijf betrokken is geweest. Dit wordt gebaseerd op een ‘custom audience’. Dit publiek kan bestaan uit mensen die:

  • Al eerder jouw website hebben bezocht
  • Al eerder een aankoop hebben gedaan bij jouw bedrijf
  • Op jouw e-maillijst staan

Deze leads zijn al bekend met je bedrijf en wat jouw bedrijf doet.

Wanneer jouw bedrijf al veel traffic genereert, of een uitgebreide e-maillijst bezit, is het slim om met remarketing te beginnen, in plaats van het creëren van een nieuw publiek.

 

4.     Laat een budget-vriendelijke Facebook advertentie strategie lopen

 

Facebook advertenties zijn zo effectief door de lage cost-per-click en het vermogen om je eigen budget in te stellen.

De kosten van je advertentie kunnen variëren gebaseerd op je werkveld, de grote van je doelgroep, en de timing en optimalisatie van je advertenties.

Facebook geeft je de keuze om een dagelijks of ‘lifetime’ budget in te stellen.

Bij het gebruik van een dagelijks budget, zal Facebook dit budget zelf zo effectief mogelijk besteden. Afhankelijk van de kansen die er zijn kunnen de kosten 25% boven je budget uitstijgen.

Aan de andere kant, bij het gebruik van een ‘lifetime’ budget zal Facebook zo veel, of weinig, besteden als dat zij als meest effectief zien. Zo kunnen er soms honderden euro’s worden besteed door Facebook per dag gebaseerd op de kansen die worden gevonden door Facebook’s algoritme.

Er is geen correcte manier om een budget te bepalen, je zult hier veel moeten testen om het optimale budget te vinden.

 

Het testen van advertenties

 

Laat nooit een advertentie lopen zonder dat je deze hebt getest. Facebook heeft een eigen split test systeem om te testen welke potentiële advertentie voor het beste resultaat zal zorgen.

Welke factoren zijn dan slim om te testen? Dit zijn bijvoorbeeld factoren als:

  • Advertentie soort
  • Afbeeldingen
  • Calls-to-action
  • Doelgroep
  • Aanbiedingen

Er zijn veel factoren die bepalen of je Facebook advertentie succesvol of niet succesvol zal zijn, probeer daarom zo veel mogelijk te testen, om zo zeker mogelijk te zijn van een succesvolle campagne.