Marketing automation is een moeilijk onderwerp. Een onderwerp dat er van een afstand makkelijk uitziet. Maar wanneer je er aan begint zul je er achter komen dat het een overweldigend onderwerp is.

Wanneer marketing automation correct wordt gebruikt kan dit veel helpen met marketing en verkoop. Maar er is nog veel twijfel over wat marketing automation precies inhoud, en wat wel en niet bij marketing automation hoort. Dus laten we een betere kijk nemen in de wereld van marketing automation en hoe dit een bedrijf kan helpen.

 

 

Wat is marketing automation?

 

Marketing automation is het gebruik van software om gepersonaliseerde berichten naar klanten en potentiële klanten te sturen. Met de software kun je een variatie berichten naar contacten sturen. Je kunt het bericht dat de contacten ontvangen baseren op verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld hun fase in het koopproces of interacties die zij met jouw bedrijf of een ander bedrijf in het verleden hebben gehad.

Content sturen die precies aansluit bij een persoon en zijn of haar interesses helpt om een sterkere relatie te creëren, wat dan ook weer kan zorgen voor meer conversie en omzet. Marketing automation kan ervoor zorgen dat je dit allemaal kunt bereiken terwijl je met andere zaken bezig bent.

Marketing automation is dus een combinatie van verschillende aspecten van marketing zoals e-mail marketing, content creatie en het genereren van klanten en conversie.

 

 

Het voordeel van het gebruik van marketing automation

 

Het grootste voordeel bij het gebruik van marketing automation is dat het er voor zorgt dat jij of je marketing en verkoop teams efficiënter kunnen werken. Mensen houden van gepersonaliseerde content. Het gebruik van gepersonaliseerde e-mails zorgt voor meer omzet dan het verzenden van niet-gepersonaliseerde e-mails. Maar zelf steeds gepersonaliseerde e-mails schrijven is niet praktisch. Marketing automation platformen zorgen dat je niet steeds zelf dat werk hoeft te doen en zorgt ervoor dat je zelf meer tijd hebt voor andere zaken.

Marketing automation zorgt er niet alleen voor dat het makkelijker wordt om berichten te versturen, maar ook om sneller te identificeren in welke fase van het koopproces de klant zich bevind.

Gemiddeld hebben bedrijven die gebruik maken van marketing automation 53% meer conversie en een jaarlijkse omzet groei van 3.1% hoger dan bedrijven die dit niet gebruiken.

 

 

Welke applicaties zijn er voor marketing automation?

 

Er zijn veel verschillen applicaties die gebruikt worden met marketing automation, maar de belangrijkste is e-mail marketing. E-mail blijft relevant en er zijn verschillende manieren waarop je marketing automation in kunt zetten bij het gebruik van e-mail:

  • Welkom berichten
  • Retargeting
  • Herinneringen
  • Gepersonaliseerde aanbevelingen

Doordat gepersonaliseerde e-mails zo veel meer omzet creëren dan niet-gepersonaliseerde e-mails is marketing automation een effectieve manier om een relatie op te bouwen met potentiële klanten.

 

 

B2B vs. B2C marketing automation

 

Alle soorten bedrijven kunnen hun voordeel halen uit marketing automation, maar of een bedrijf een B2B of een B2C model heeft zal een impact hebben op de manier waarop dit ingezet wordt. Terwijl allebei de soorten bedrijven als hoofddoel hebben het conversie en omzet percentage te verhogen, zitten er verschillen in hoe de twee soorten bedrijven dit doel bereiken.

B2B

B2B bedrijven hebben vaak een langere conversiecyclus dan B2C bedrijven en hebben vaak producten of diensten die bedoeld zijn voor het langere termijn. Daarom ligt de nadruk hier op content voor het lange termijn zoals case studies, e-books en blogs. Wanneer een beslissing gemaakt wordt over een aankoop zijn er vaak meer meningen van invloed en gaat het er vaak niet om, om 1 persoon over te halen. Daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf autoriteit heeft in de markt en relevante content is een goede manier om daarvoor te zorgen.

B2C

Omdat B2C verkoop sneller verloopt is de content die hiervoor gebruikt wordt vaak makkelijker. Deze klanten zitten vaak niet te wachten op lange case studies of blogs, maar zullen waarschijnlijk wel blij zijn met een video van 30 seconde waar in wordt gedemonstreerd hoe een bepaald product werkt. Bij B2C bedrijven gaat het meer om naamsbekendheid opbouwen en zorgen dat de klanten terugkomen. Dus deze content bestaat vaak uit herinneringen, aanradingen en speciale aanbiedingen.

 

 

Conversie funnel

 

Een conversiefunnel houdt in: het proces dat nodig is voor een persoon om een klant te worden.
Doordat het tegenwoordig zo makkelijk is om producten te vergelijken en recensies te zoeken, kopen mensen niet meer snel producten via de eerste website waar zij dit product zien. Marketing automation zorgt ervoor dat de mensen betrokken blijven, waardoor er meer kans is dat deze mensen toch een klant worden.

De conversiefunnel kan worden verdeeld in een paar fasen:

  • Bewustzijn: De klant wordt bewust van het bedrijf, product of de dienst. Het is nog te snel voor deze persoon om een beslissing te maken, maar je bedrijf is nu wel op de radar van deze persoon.
  • Interesse: Niet iedereen die bewust is van een bedrijf, product of dienst heeft hier ook gelijk interesse in. Op dit punt worden degene die interesse hebben meer betrokken door bijvoorbeeld naar reviews te zoeken, blogs te lezen of een bedrijf te volgen op social media
  • Overweging: Nu heeft de persoon genoeg informatie om te weten wat hij of zij aangeboden krijgt. De klant is nog niet klaar om een beslissing te maken, maar het proces loopt.
  • Actie: Dit is het punt waar de beslissing wordt gemaakt. Je wint hier de klant over.

 

Na de aankoop zou het ideaal zijn dat de klant in de toekomst terugkomt naar jouw bedrijf voor een volgende aankoop, of dit nou een keer is of meerdere keren. Helaas valt dit altijd tegen en raak je veel klanten kwijt. Marketing automation kan ervoor zorgen dat het aantal dat wegvalt verminderd, doordat je deze mensen makkelijker betrokken kunt houden.

 

 

Belangrijke stappen in het maken van een marketing automation strategie

 

  1. Bepaal je doelen

Voordat je aan andere zaken begint, is het belangrijk om duidelijke doelen te hebben opgesteld over wat je precies met marketing automation wilt gaan bereiken zodat je jouw strategie daarop kunt baseren.

  1. Identificeer de doelgroep

Het is belangrijk om de behoefte van de doelgroep te herkennen in elke fase van de conversiecyclus. Maar kijkend naar je doel, is het slim om je energie te focussen op mensen die op een specifiek punt in het proces zijn.

  1. Bekijk het klantenproces

Door gebruik te maken van marketing automation probeer je ervoor te zorgen dat mensen een bepaalde actie ondernemen. Door te kijken naar het proces van je klanten krijg je meer inzicht in de stappen die zij doorgaan om een bepaalde actie te ondernemen.

  1. Segmenteer en beoordeel jouw klanten

Het is belangrijk om te onthouden dat niet alle klanten dezelfde waarden hebben voor jouw bedrijf. Je hebt bijvoorbeeld mensen die bijna iets willen kopen of mensen die een keer een blog hebben bekeken op jouw website en er zit een groot verschil tussen hoe je deze mensen moet benaderen.

De interactie die een persoon met jouw content heeft gehad en de actie’s die zij daarbij namen kunnen reflecteren hoe klaar zij zijn om te converteren.

Met marketing automation kun je jouw contacten segmenteren en berichten naar specifieke segmenten sturen.

 

 

Het maken en onderhouden van een database

 

Het kost veel tijd om een database te maken. Het kost nog meer tijd om een database te maken van een hoge kwaliteit. Marketing automation zal gebruikt moeten worden wanneer je een redelijk grote database met contacten hebt om mee te werken. Maar terwijl dit loopt is het belangrijk om steeds nieuwe contacten toe te voegen.

Een effectieve manier om een database van goede kwaliteit op te bouwen is door het creëren van informatieve content. Blog content is een goede manier om informatie over te brengen en het helpt organisaties om vertrouwen op te bouwen en autoriteit te krijgen in hun markt.