Wat gaat er gebeuren?

 

Op 25 mei 2018 komt er nieuwe wetgeving die koude acquisitie via telefoon of email erg lastig gaat maken, of zelfs geheel onmogelijk. Deze wetgeving zal onderdeel uitmaken van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Hierdoor gaan er drastische veranderingen plaatsvinden op het gebied van data beveiliging en privacy. Voor de voorgaande wetten op het gebied van privacy waren de toepassingen nog variërend per land en gaven verschillende landen in de EU hier dus ook nog op verschillende manieren invulling aan. Met de nieuwe Europese General Data Protection Regulation en zal dit overal in Europa en in bedrijven die zaken doen met Europa hetzelfde worden geïmplementeerd.

 

11 belangrijke zaken die belangrijk zijn om te weten van deze nieuwe wet:

 

  1. De wet heeft een breder bereik: De wet zal niet alleen in Europa gelden, maar ook voor alle bedrijven die zaken doen met bedrijven of mensen in Europa.
  2. Waar voorheen vooral gegevens van consumenten werden beschermd, gaat dit nu ook voor bedrijven gelden.
  3. Er zullen veel grotere boetes zijn wanneer je deze wet verwaarloost. De maximale boete zal 20 miljoen of 4% van je jaarlijkse inkomen (welke van deze twee meer is) bedragen.
  4. De definitie van ‘persoonlijke gegevens’ is breder geworden en een IP adres, email adres en mobiele telefoon vallen hier nu ook onder.
  5. Bedrijven zullen nu expliciet toestemming moeten vragen om data van een persoon te krijgen en te mogen gebruiken voor marketing of sales. Personen zullen meer inzicht hebben in hoe er met hun informatie om wordt gegaan en hebben meer rechten in betrekking tot wat je met hun gegevens mag doen. Zij hebben nu bijvoorbeeld het recht om vergeten te worden (de data uit het systeem van het bedrijf) en het wordt verboden om gegevens voor andere doeleinden te gebruiken dan waarvoor de persoon toestemming heeft gegeven.
  6. Het meten van de bescherming van gegevens wordt verplicht. Dit gaat vooral over de encryptie van persoonlijke gegevens, en het kunnen garanderen van integriteit, vertrouwelijkheid en beschikbaarheid.
  7. Een register van het verwerken van gegevens wordt verplicht. Dit betekent dat organisaties een register moeten bijhouden van hoe ze persoonlijke gegevens verwerken.
  8. Een inschatting van de impact van de bescherming van gegevens zal verplicht zijn voor technologie en processen die een hoog risico met zich meebrengen voor een persoonsgegeven.
  9. Het aangeven van gegevenslekken zal verplicht worden. Met de nieuwe wet zal je een gegevenslek binnen 72 uur moeten aangeven.
  10. Wanneer je bedrijf grootschalig gegevens verwerkt of een speciale categorie informatie verzamelt (vooral gevoelige persoonlijke gegevens) zal het verplicht zijn om een data protection officer te hebben. Deze DPO houdt bij of de organisatie zich aan de regels houdt en gegevens op de goede manier verwerkt. Wij verwachten dat de uitwerking hiervan vergelijkbaar met de preventiemedewerker in de Arbowet gaat worden.
  11. De wetgeving is gefocust op het bereiken van een norm met betrekking tot de bescherming van gegevens. Privacy is een concept dat al jaren bestaat, maar wordt nu voor het eerst een wettelijke verplichting voor bedrijven.

Voor de volledige wetgeving kun je terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens:   https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

 

Al deze nieuwe regels en wetten hebben waarschijnlijk veel impact op jouw bedrijf. Er zal goede technologie nodig zijn om de bescherming van gegevens bij te houden en dit te kunnen registreren. Ook wanneer er een gegevenslek is zul je dit binnen 72 uur aan moeten geven. Wanneer jouw bedrijf persoonsgegevens verwerkt of bijzondere persoonsgegevens verwerkt zul je een data protection officer aan moeten stellen. Ook moet je ervoor zorgen dat voor alle gegevens die worden gebruikt toestemming is gegeven. Het is niet meer genoeg om alleen een optie te geven om af te melden en er van uit te gaan dat mensen goedkeuring geven om hun gegevens te gebruiken.

Je kunt hierdoor ook geen gebruik meer maken van koud mailen of koud bellen. Je moet vanaf 25 mei 2018 eerst toestemming hebben gekregen om iemand te bereiken via e-mail of telefoon. E-mailadressen en telefoonnummers mogen alleen nog gebruikt worden voor het doeleinden waar mensen expliciet goedkeuring voor gegeven hebben. Het is natuurlijk verleidelijk om dit toch te blijven doen, maar er hoeft maar één iemand een melding te maken en de kans op een boete is hierdoor zeer hoog.

 

Wat kan je er aan doen?

 

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je voorbereid bent op het ingaan van deze wet. Hier zijn enkele stappen die je zou moeten ondernemen.

 

  1. Breng al je informatie in kaart

Identificeer waar al je informatie vandaan komt, wat je doet met deze informatie, wie deze informatie te zien krijgen en of er enige risico’s zijn met deze informatie.

 

  1. Bepaal welke gegevens je moet behouden

Behoud niet meer informatie dan dat nodig is en verwijder gegevens die niet worden gebruikt.

 

  1. Zorg voor een goede beveiliging

Zorg voor een infrastructuur van beveiliging om gegevenslekken te voorkomen. Zorg er ook voor dat als je werk uitbesteed je deze bedrijven ook controleert op beveiliging.

 

  1. Zet een protocol in voor het behandelen van persoonlijke gegevens

Personen als particulier, maar ook in bedrijven, krijgen meer rechten onder de nieuwe wet bescherming persoonsgegevens. Voor deze nieuwe situaties zul je nieuwe protocollen en procedures moeten bedenken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik gaan maken van marketing automation in plaats van koude acquisitie op aangekochte lijsten.

 

Wat is een geschikte vervanging van koude acquisitie voor het genereren van leads?

 

Wat als koude acquisitie op de oldschool manier niet meer mogelijk is? Hoe kom je dan aan nieuwe klanten? Wat moet jouw bedrijf dan doen in plaats van koud bellen of andere ouderwetse methoden om leads te genereren? Hiervoor is een nieuwe manier van denken nodig, je moet slim zijn met de inzet van moderne mogelijkheden. Draai de funnel volledig om, zorg dat mensen naar jou toekomen in plaats van andersom.

Hieronder 10 tips om leads te genereren op de nieuwerwetse manier.

  1. Bied waardevolle content in de vorm van een download aan je doelgroep aan in de ruil voor een email adres.
  2. Adverteer op digitale media en zoekmachines om je doelgroep te bereiken met jouw boodschap en waardevolle content. Zet remarketing in om de conversies nog hoger te krijgen.
  3. Creëer een reeks e-mails met marketing automation om deze mensen door middel van inbound marketing op te volgen. Zo blijf je continu gekwalificeerde en geïnteresseerde leads creëren. Zorg er voor dat dit geen algemeen verkooppraatje is, want mensen krijgen al teveel van dit soort e-mails. Onthoud dat het om hen gaat en niet om jou. Zorg ervoor dat je deze mensen iets leert of een probleem van hen oplost, hiermee creëer je leads.
  4. Deel jouw waardevolle download en andere interessante content op social media en help mensen met problemen die zij hebben. Hiermee bouw je organisch volgers op en krijgt je dienst of product vanzelf meer aandacht.
  5. Blog. Hiermee laat je zien dat je expertise hebt en autoriteit in je markt. Ook help je hiermee om vragen en problemen van mensen op te lossen. Zet in deze blogs ook weer jouw waardevolle download.
  6. Doe dit alles met een goede ROI, zorg dat je alles meet en controleer regelmatig je KPI’s.
  7. Analyseer het gedrag van je leads en begrijp wanneer je deze leads moet contacteren met behulp van lead scoring.
  8. Maak geen gebruik van een script. Kom menselijk over, ben persoonlijk en probeer raadgevend te zijn.
  9. Vraag je beste klanten om jouw bedrijf te refereren. Zet hier slimme workflows voor in met behulp van marketing automation om dit regelmatig te doen.
  10. Maak een volledige online leadgeneratie funnel die alle fasen van jouw customer journey invult. Behandel niet iedere lead hetzelfde. Als ze pas net kennis met je hebben gemaakt, willen ze nog geen events of webinars bijwonen. Als je de kennis hierover niet in huis hebt, laat er dan één maken door een expert.

Wanneer je jouw prospects op social media en website bezoekers in leads verandert door middel van het delen van waardevolle content en slimme opvolging en remarketing, zullen je leads receptief zijn en klaar om naar jou te luisteren. Hierdoor creëer je warme leads in plaats van dat je mensen onderbreekt en irriteert met koude acquisitie.