Ben je wel eens verbijsterd door de enorm uiteenlopende prijzen voor design en het bouwen van een website? Hoe kan je buurjongen of iemand anders die je kent €350 rekenen en een ander bedrijf €10.000? Waarom zou je een website van €10.000 nodig hebben als je er ook een voor €350 kan krijgen? Of nog beter, laat je neefje er een gratis bouwen, of ontwerp de website zelf via een DIY zoals bijvoorbeeld Wix? In deze blog zal worden uiteengezet waarom websites verschillende prijskaartjes hebben. Daarnaast wordt er een indicatie gegeven van wat je voor prijzen kunt verwachten. Er zal ook worden besproken wat voor resultaten verwacht kunnen worden, afhankelijk van wat je betaalt (Return-On-Investment of ROI).

Gewoon een website is alles wat je nodig hebt, toch?

Fout. Dit horen we vaak van klanten die net beginnen, of zij die de waarde van een website niet begrijpen. Vandaag de dag is je website het belangrijkste onderdeel van je bedrijf.. Waarom? Omdat je website, wanneer juist gemaakt, interesse kan wekken bij potentiele klanten. Het kan 24/7 informatie verschaffen en bezoekers naar specifieke informatie verwijzen en producten en/of diensten verkopen. Een website kan je hoog op de lijst van zoekmachines plaatsen, je helpen je geld terug te verdienen via Pay-Per-Click reclame en je bezoekers helpen te begrijpen hoe ze je kunnen volgen op social media. Daarnaast kan het helpen om jou de leider te worden op het gebied van alle goede content in jouw branche, die je met klanten en anderen kan delen. En dat is nog maar het begin.

Als je gewoon een simpele website hebt kan het misschien een paar van die dingen. Daarnaast houdt het ontwerpen van een website voor een professional in: begrijpen hoe de boodschap van je bedrijf het vertrouwen en de toestemming van bezoekers kan verdienen, hen kan overtuigen contactgegevens in te vullen, en ze overtuigt om producten en/of diensten te kopen. De professional weet hoe een website gebouwd kan worden die hoog scoort bij zoekmachines. Gaat een gratis of goedkope website dat doen? Zal een €350 ontwerper al je design, marketing en technische eisen te allen tijde begrijpen?

Locatie, locatie, locatie

Goedkope websites zijn net als wanneer je een bedrijf probeert te starten in een afgelegen deel van een stad, in een gebouw dat gerenoveerd moet worden. Het ligt ver van de hoofdweg, heeft geen uithangbord, maar de huur is spotgoedkoop!

Alleen geven om het uiterlijk van je website is net zo slecht. Een van onze cliënten had een aantrekkelijke website voordat hij bij ons kwam. Echter, de website werkte niet om hun producten te verkopen. Omdat het er wel mooi uitzag, maar niet ontworpen was met het einddoel in gedachten… om producten te verkopen die ze in de winkel hadden. Dit is alsof je het beste gebouw in de stad huurt, maar vervolgens klanten niet vertelt waar ze kunnen parkeren. Je vertelt niet hoe ze naar binnen kunnen, en als ze dan toch binnen zijn gekomen, verstop je het product voor hen.

Eindelijk, de beste oplossing. Je moet een website ontwerpen die er professioneel en aantrekkelijk uit ziet, simpel genoeg is zodat mensen niet verward worden, maar robuust genoeg zodat ze alle informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zodat ze of iets kopen, of in ieder geval de contactinformatie overnemen voordat ze weer vertrekken. Dit is het equivalent van het hebben van een prachtige winkel op een hoofdweg, met een aantrekkelijk uithangbord en een mooie vitrine.

Welk van deze bedrijven zou u willen managen?

Kosten website

Nu dat we geïdentificeerd hebben wat voor verschillende ontwerp filosofieën er zijn, en je met behulp van echte voorbeelden een referentiekader hebben laten schetsen, moeten we het over de cijfers hebben.
Wat zou een goede ROI zijn op een investering die u doet? Het verdubbelen van uw geld? Vervijfvoudigen? Vertienvoudigen? Natuurlijk zouden we allemaal graag 100 of 1000 keer de inleg terug zien, maar hoe realistisch is dat eigenlijk? De meeste van ons zouden blij zijn met 2 tot 10 keer de inleg terug, toch?

Laten we als voorbeeld een website van €350 nemen. Een winstopbrengst van 10x de inleg zou €3500 zijn. Dat is niet echt genoeg om van te kunnen leven. En weet je wat? Voor een website van €350 kun je waarschijnlijk verwachten ongeveer €3500 terug te krijgen voor al je moeite, dat is niet onrealistisch. Maar het gaat je niet helpen om je kinderen te laten studeren, of om je personeel te kunnen betalen.

Een gemiddelde MKB website kost tegenwoordig ongeveer tussen 1500 en 7500 euro. Dat is een redelijke prijsstelling. Laten we eens kijken naar 10 keer de inleg… dat is 15k-75k ROI. Dat ziet er beter uit, toch? Natuurlijk is het nog niet genoeg om een huis mee te kopen, maar je kijkt altijd naar de investering versus wat het oplevert. Met een bescheiden, maar serieuze investering kun je toch een bedrijf opbouwen en laten groeien door een goede inzet van online middelen. Het openen van een fysieke winkel brengt huurkosten, juridische kosten, verbouwingen, personeel, voorraad, enz. met zich mee. Er zal ongeveer 75k-100k geïnvesteerd moeten worden, zelfs als je 6 maanden open zou willen gaan. Dus, waarom zou 5000 euro geen realistische investering zijn in een website die gevonden wordt in zoekmachines, leads converteert door nieuwe en geïnteresseerde klanten te achterhalen, en je helpt om je producten en diensten te verkopen.

En als laatste… Om eerlijk en realistisch te zijn: niet ieder bedrijf gaat gegarandeerd geld verdienen. Dat kan niemand voorspellen. Maar, jouw bedrijf bestaat omdat jij erin gelooft. Waarom zou je je bedrijf dan niet een serieuze kans geven om een serieuze inkomstenbron te worden? Als je een goed product of dienst hebt, en je hebt een effectieve strategie en bouwt de juiste soort website.. dan zul je vrij eenvoudig een goede return on investment verdienen… en daarna nog meer!