De titel is het belangrijkste onderdeel van een e-mail.

47% van de ontvangers bepaalt of ze een e-mail openen gebaseerd alleen op de titel. Daarom is het zo belangrijk om een onderwerp te bedenken dat er voor zorgt dat je e-mail wordt geopend.

Ook al lijkt het alsof de onderwerpregel maar een klein deel van je e-mail is, de onderwerpregel is de eerste indruk die de ontvangers zien. De onderwerpregel is de beste manier om op te vallen.

Wil je dat je e-mail wordt geopend, gelezen en op wordt doorgeklikt? Het begint allemaal met het onderwerp. Hieronder 17 tips om de titel te verbeteren en betrokkenheid hoog te houden.

 

Wat maakt een goede titel?

 

Wat je doelen ook zijn, dit zijn de essentiële elementen waarvan er minstens één in je e-mail onderwerp moet zitten:

  • Urgentie. Het overbrengen van urgentie en schaarste in de onderwerpregel kan helpen om lezers te laten klikken wanneer je dit op een strategische en creatieve manier doet.
  • Nieuwsgierigheid. Als je onderwerpregel nieuwsgierigheid en interesse opwekt dan zullen de lezers de e-mail wel moeten openen om meer informatie te krijgen.
  • Een aanbieding. Mensen zijn dol op nieuwe dingen en ervaringen. Al helemaal als dit gratis of met korting is.
  • Personalisatie. Marketeers hebben tegenwoordig veel informatie beschikbaar over hun abonnees. Dus wanneer je content verstuurt, maak dit dan persoonlijk voor deze personen.
  • Relevantie. E-mail onderwerpen maken met relevante en trending onderwerpen kunnen helpen om autoriteit in je markt te tonen.
  • Verhalen. Door een mooi verhaal te introduceren in de onderwerpregel is er meer kans dat je publiek de e-mail opent om dit verhaal te lezen.

 

Hoe schrijf je pakkende e-mail onderwerpen?

 

  1. Houd het kort

E-mail onderwerpregels worden afgesneden als ze te lang zijn, vooral op mobiele apparaten. En omdat 67% van de e-mails wordt geopend op een mobiel apparaat is het aangeraden om je onderwerpregels onder de 50 tekens te houden.

Als je moeite hebt met het kort houden van je onderwerpregels, denk dan aan welke woorden niet essentieel zijn in het onderwerp en hoe je deze weg kunt laten. Het is bijvoorbeeld beter om ‘’je bestelling wordt behandeld’’ te lezen dan ‘’bestelling #8938942389 wordt behandeld’’. Hetzelfde geldt voor standaard e-mails. Het is helemaal niet nodig om woorden als ‘’nieuwsbrief’’ of ‘’update’’ in je onderwerpregel te schrijven.

 

  1. Gebruik een vertrouwde verzender naam

Als de verzender naam niet klinkt als iemand waar je publiek mee wilt praten dan maakt het niet uit wat het onderwerp is, want dan willen ontvangers het toch niet lezen.

Dankzij al de spam e-mails die mensen tegenwoordig binnenkrijgen, aarzelen mensen al snel bij het openen van e-mails van niet vertrouwde namen.

Gebruik dus nooit ‘’noreply@bedrijf.com’’. Dit laat de e-mail niet alleen minder persoonlijk overkomen, maar het zorgt er ook voor dat je niet in het adresboek van het contact terecht zal komen.

Vermijd ook het gebruiken van een te algemeen e-mail adres en stuur de e-mail vanuit een echt persoon.

 

  1. Personalisatie

Het gebruik van personalisatie, zoals naam of locatie, in de onderwerpregel zorgt voor meer sympathie (zeker wanneer je een naam gebruikt). Iedereen houd ervan om zijn of haar eigen naam te horen. Uit onderzoek is gebleken dat e-mails die de voornaam in de onderwerpregel bevatten een hogere click though rate hebben.

 

  1. Segmenteer je lijst

Hoewel in bulk verzonden e-mails voor sommige ontvangers relevante informatie kunnen bevatten, kunnen deze voor sommige ontvangers ook irrelevant zijn.

Personaliseer de ervaring door gebruik te maken van de informatie die je hebt over welke actie’s deze mensen al hebben genomen. Met e-mail marketing kun je personaliseren door je e-maillijst te segmenteren.

 

  1. Maak geen valse beloftes

In het onderwerp van je e-mail maak je een belofte over wat je over wilt brengen in de e-mail. Zorg ervoor dat je deze belofte ook waarmaakt. Probeer niet een hogere click through rate te bereiken door valse beloftes te maken. Hierdoor zal je publiek geïrriteerd raken en zullen ze onthouden dat ze je onderwerpregel niet kunnen vertrouwen. De volgende e-mail die je stuurt zal dus niet meer vertrouwd worden. Dit zal resulteren in een lagere open rate en een hoog afmelding percentage.

 

  1. Vertel wat er in je e-mail te vinden is

Maak duidelijk wat er in de e-mail te vinden is. Wanneer een lezer bijvoorbeeld een offerte heeft aangevraagd, zet dan in het onderwerp van de e-mail bijvoorbeeld: ‘’je offerte is binnen!’’. Dit werkt dan beter dan alleen ‘’dankjewel’’ in de onderwerpregel omdat dit beter duidelijk maakt wat er in de e-mail te vinden is.

 

  1. Timing

Het versturen van een e-mail op de juiste tijd met het juiste onderwerp kan een groot verschil maken in open en click through rate. Door het versturen van een e-mail op de juiste tijd vergroot je de kans dat de e-mail wordt geopend.

 

  1. Gebruik korte taal

Houd in gedachte dat mensen snel over hun e-mail heen kijken en niet nauwkeurig de onderwerpregel gaan lezen. Dus hoe korter en duidelijker je onderwerp is, hoe beter. Het is vaak beter om kort te zijn dan complex en gedetailleerd te zijn.

 

  1. Begin met actiewoorden

Onderwerpen zijn vergelijkbaar met calls-to-action. Je wilt mensen overhalen om te klikken. Onderwerpen die beginnen met actiewoorden zorgen voor meer click through rate.

 

  1. Laat mensen zich speciaal voelen

De psychologie achter exclusiviteit is een krachtig iets. Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze speciaal zijn kun je makkelijker loyaliteit opbouwen en zullen zij sneller converteren door je e-mails.

 

  1. Creëer een urgentie

Het overbrengen van urgentie en schaarste in een onderwerp kan helpen om lezers op je e-mail te laten klikken.

Gebruik dit soort onderwerpen niet te vaak en gebruik ze alleen als er ook onmiddellijk een actie nodig is.

 

  1. Gebruik cijfers

Veel bedrijven versturen e-mails met vage statements in de onderwerpregel. Daarom val je nog meer op wanneer je data en cijfers in je onderwerp zet. Hiermee breng je ook een duidelijk bericht over en creëer je duidelijke verwachtingen.

 

  1. Stel relevante vragen

Stel vragen in je onderwerpregel om lezers over te halen om op je e-mail te klikken. Dit werkt zeker goed wanneer je relevante vragen stelt. Dit is een manier om nieuwsgierigheid op te wekken. Je kunt bijvoorbeeld een onderwerp maken zoals: ‘’Maak jij deze SEO fouten?’’ of ‘’Weet jij wat je verkeerd doet met je website?’’.

 

  1. Ben niet bang om humor te gebruiken

Ben niet bang om een goede grap te gebruiken. Humor is een goede manier om je e-mails interessanter te maken.

Als je het idee hebt dat je niet grappig bent, probeer dan op een lage schaal humor in je e-mail te plaatsen. Maar overdrijf dit niet.

 

  1. Gebruik geen capslock of teveel uitroeptekens

Onderwerpen zoals: ‘’ OPEN NU EN ONTVANG EEN GRATIS TESTPRODUCT’’ of ”50% korting alleen vandaag!!!!!!!!!!” zorgen niet voor een hogere open rate maar zorgen waarschijnlijk dat je e-mails genegeerd worden.

Waarom? Mensen houden er niet van als er tegen hen geschreeuwd wordt, en capslock en uitroeptekens zorgen voor dit gevoel en zullen voor irritatie zorgen.

Deze tactieken werken niet alleen verstorend maar zien er ook uit als spam.

 

  1. Maak gebruik van de preview tekst

Hoewel de preview tekst technisch gezien geen deel uitmaakt van de onderwerpregel, verschijnt de preview tekst naast het onderwerp en kan ook de aandacht trekken.

Preview tekst zorgt voor een kijkje in de content binnen de e-mail.

Als je de preview tekst niet zelf instelt dan zal de e-mail provider zelf een stuk tekst uit je e-mail pakken en deze als preview tekst gebruiken. Dit kan er rommelig uitzien, zorg er daarom voor dat je deze tekst zelf instelt om de kans om meer betrokkenheid te creëren niet te verpesten.

 

  1. A/B test je onderwerpen

Alhoewel deze tips een goede start zijn, werken sommige tactieken beter voor het ene bedrijf dan voor een ander bedrijf. Het gaat erom dat je blijft testen wat het beste werkt voor jouw specifieke doelgroep.