Er zijn veel manieren om landingspagina’s te testen, maar wat werkt het beste? En waar moet je beginnen? Deze vragen zijn zeker relevant wanneer dit je eerste A/B test is. Het A/B testen van je landingspagina’s kan heel veel impact hebben op je bedrijf en het genereren van leads. Zelfs al het veranderen van de kleur van een call to action knop kan je conversie met 20% verhogen. In plaats van raden wat het beste is, begin met het testen van wat het beste is.

 

Voordat je begint met A/B testen

 

  • Kies een pagina: Kies een pagina met hoge prioriteit die veel impact heeft voor je bedrijf of organisatie.
  • Eén test tegelijk: Voordat je begint, is het belangrijk om te weten dat je maar één kleine test tegelijk moet uitvoeren om echte resultaten te zien. Behalve als je een bezoekersaantal hebt van duizenden of meer, is het slim om een element te testen voordat je doorgaat naar een andere element.
  • Kwaliteit vs. Kwantiteit: Al hoewel kwantiteit en statistieken belangrijke factoren zijn bij het bepalen van wat het beste werkt, zul je ook rekening moeten houden met de kwaliteit van deze leads. Wanneer je 20% meer leads creëert, maar deze 20 procent zijn van lage kwaliteit, heb je hier nog steeds niet veel aan. Wanneer je conversie aantal hetzelfde blijft, maar je brengt meer leads van goede kwaliteit binnen, dan is dit veel effectiever.

 

Begin met de layout van je pagina

 

Als eerste stap is het belangrijk om te analyseren of de pagina layout van goede kwaliteit is, en of deze relevant is voor het publiek dat je wilt aantrekken met je content. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat je publiek bij jouw website komt via een pay per click campagne, dan zal je in je layout meer informatie moeten geven over wie je bent en wat je doet. Maar als je bezoekers naar je website komen via een e-mail campagne, dan kun je deze informatie weg laten, en meer relevante informatie laten zien zoals een call to action.

Bezoekers: Waar komen de bezoekers vandaan? Komen deze bezoekers via betaalde advertenties of organisch bij je website? Antwoord hebben op deze vragen is belangrijk om je doelgroep gericht te bereiken. Zorg er ook voor dat de landingspagina relevant is voor deze mensen. Weet dus precies waar je publiek vandaan komt, en waarom ze naar je website komen.

Wanneer je een idee hebt over hoe je de layout van je pagina gaat doen, begin dan met het A/B testen van individuele elementen.

 

Top 5 landingspagina’s elementen om te A/B testen

 

Pagina kop: Dit is het eerste wat de bezoeker te zien krijgt, en zorgt daarom voor de meeste impact. Test variaties van verschillende pagina koppen, en analyseer welke de meeste invloed, en meest positieve impact, heeft.

Toegevoegde waarde: Dit is wat je heel duidelijk over wilt brengen, welke waarde jouw bedrijf heeft voor de klanten. Op een landingspagina zie je dit vaak ergens bovenaan de pagina zodat het goed opvalt.

Gated vs. Ungated content: Dit is geen typische A/B test, maar een punt waar goed over na gedacht moet worden wanneer je een laag conversie percentage hebt. Je kunt gebruik maken van een landingspagina met alle content in het zicht, waar je een e-mailadres op moet geven om deze te mogen bekijken, of het bestand te mogen downloaden. Of het publiek alle content laten bekijken maar gebruik maken van andere middelen om leads te genereren. Ungated content heeft nog een ander voordeel: Je zal waarschijnlijk hoger ranken in zoekmachines.

Informatie vragen: Veel bedrijven vragen te snel, te veel informatie. De beste manier om te weten wat het beste werkt, is het A/B testen van het formulier, en welke informatie je hier precies om wilt gaan vragen. Wanneer mensen bijvoorbeeld nog niet van je merk hebben gehoord, zullen ze niet snel informatie aan je geven, maar als je merk al bekend is, dan zullen mensen je veel sneller vertrouwen. Test hier ook één element tegelijk.

Call to action knop: Je ziet vaak een knop met ‘verstuur’ of ‘download’ in plaats van iets specifieks zoals ‘krijg nu je ebook’. Deze knop is een van de meest onderschatte elementen bij het A/B testen,  maar kan een grote impact hebben op hoeveel impact je hebt op je bezoekers.