Facebook’s relevantie score meet de kwaliteit van jouw advertenties. Hoe beter de kwaliteit van jouw advertenties, hoe lager de kosten, en hoe meer mensen de advertenties te zien krijgen. Hieronder 4 feiten over relevantie score, en hoe je deze score verhoogt.

 

1.      Wat is Facebook’s relevantie score?

 

Zoals hierboven al kort beschreven staat, relevantie score is de manier waarop Facebook de kwaliteit van jouw advertenties meet. Deze relevantie score is belangrijk, omdat dit bepaalt hoeveel je cost per click is, en hoe vaak jouw advertentie wordt weergeven.

Deze relevantie score wordt gepresenteerd als een nummer tussen 1 en 10. Een relevantie score van 1 betekent een slechte advertentie. Dit betekent dat de advertentie niet relevant is voor je doelgroep, en dat het weergeven van de advertentie een hoge cost per click met zich mee zal brengen. Een hoge relevantie score ( 8, 9 of 10) betekent dat de kans groter is dat je advertentie wordt weergeven en een lagere cost per click zal hebben.

 

2.      De componenten van een relevantie score

 

Facebook’s relevantie score is vooral gebaseerd op de verwachte positieve en negatieve feedback.

Wanneer je advertentie meer dan 500 keer is weergeven zal je een score krijgen. Facebook heeft besloten dat 500 het aantal is waarna ze kunnen bepalen wat de verwachte reactie van de doelgroep is. Relevantie score is dus niet gebaseerd op feedback zoals likes, reactie’s en conversies, maar in plaats daarvan berekent Facebook de verwachte reactie van jouw doelgroep, met jouw doel in gedachten, en of deze reactie positief of negatief zal zijn.

Wanneer je advertentie 500 keer is bekeken, en je een hoge relevantie score hebt gekregen, dan ben je goed bezig. Maar dan ben je er nog niet.

Relevantie score kan elke dag veranderen. Wanneer de interactie met jouw advertentie afneemt, zal de relevantie score ook lager worden, en zul je iets nieuws moeten bedenken.

Het belangrijkste is dat je precies weet wie je doelgroep is, en wat je te bieden hebt aan je doelgroep. Ook is het belangrijk dat je steeds nieuwe creatieve advertenties maakt.

 

3.      Waar vind je deze Facebook Relevantie Score?

 

Relevantie score valt onder advertenties, dus navigeer naar het advertentie tabblad van de Facebook business manager.

facebook-ad-relevance-score-ads-tab

Vanaf hier moet je het ‘kolommen’ menu selecteren, en naar de ‘aangepaste kolommen’ optie navigeren.

facebook-ad-relevance-score-customize-columns

Om tijd te besparen is het makkelijk om de zoekfunctie te gebruiken en te zoeken naar relevantie score. Selecteer hier relevantie score, positieve feedback en negatieve feedback.

facebook-ad-relevance-score-customize-columns-add-new-attributes

Hier kun je de relevantie score analyseren van al jouw advertenties, en de verwachte positieve en negatieve feedback te zien krijgen.

facebook-ad-relevance-score-ads-positive-and-negative-feedback

Wanneer één van je advertenties een lage verwachte positieve feedback heeft en een hoge verwachte negatieve feedback, is het tijd om iets te veranderen.

 

4.      Hoe verhoog je jouw relevantie score

 

Zoals je weet gaat relevantie score om de relatie tussen de advertentie en de doelgroep. Je hebt een hoge relevantie score nodig als je geld wilt besparen en een hogere ROI wilt bereiken.

Daarom zijn de twee belangrijkste factoren bij het groeien van je relevantie score: je doelgroep en de kwaliteit van je advertentie.

Specifieke doelgroep

Zo specifiek mogelijk zijn bij het bepalen van de doelgroep en waar je jouw campagne op gaat richten vergroot de kans dat de doelgroep jouw advertentie als relevant zal zien. Wanneer je dit doet kun je de advertentie precies op de wensen van de doelgroep focussen.

Goede kwaliteit advertenties

Veel mensen scrollen op Facebook zonder op te letten, dus de kans is groot dat mensen over jouw advertentie heen kijken, behalve als jouw advertentie niet te missen is.
Zorg ervoor dat jouw advertentie er uitstekend uitziet en de aandacht trekt.

Test alles

Mensen raken al snel uitgekeken op steeds dezelfde advertentie, dus zorg ervoor dat je steeds blijft vernieuwen. Analyseer je relevantie score vaak, zodat je precies weet wanneer het tijd is om te vernieuwen. A/B test ook verschillende advertenties om altijd te weten welke het beste werkt.