Wat zijn de verschillen tussen e-mail marketing en marketing automation? En hoe weet je of jouw bedrijf klaar is om over te stappen? Dit zijn belangrijke vragen bij kleine maar ook bij grote bedrijven. E-mail marketing is een belangrijke en effectieve manier van marketing, maar het implementeren van marketing automation kan je bestaande e-mail marketing strategie drastisch verbeteren.

 

De verschillen

 

Er zijn veel verschillen tussen e-mail marketing en marketing automation. Met een e-mail marketing platform kun je alleen massa’s e-mails sturen en analyseren of deze wel of niet geopend worden. Met marketing automation kun je veel meer analyseren. Zie bijvoorbeeld dit schema van Marketo waar je duidelijk de verschillen in functies ziet tussen een e-mail marketing en een marketing automation platform.

 

Capture-ma (1)

 

Alleen E-mail Marketing werkt niet

 

Wanneer je alleen maar gebruik maakt van e-mail marketing kom je waarschijnlijk verschillende drempels tegen, zeker wanneer je groeit. Hieronder verschillende voorbeelden van problemen die je tegen kunt komen bij het gebruik van e-mail marketing zonder marketing automation.

 

E-mail marketing kost veel tijd

Omdat je op je e-mail marketing platform geen functie hebt om je campagne te automatiseren moet je veel werk handmatig doen. Met marketing automation kun je dit werk automatisch laten doen. In plaats van bezig te zijn met individuele e-mails schrijven kun je daarom bezig zijn met het focussen op het maken van verschillende campagnes voor verschillende fases om je leads te begeleiden door het koopproces.

 

Je weet niet op welke leads je moet focussen

E-mail marketing heeft niet de functie om de meest waardevolle leads te selecteren. Het enige wat je wel kunt volgen zijn de click through rate en open rate. Wanneer je alleen daarop de beslissing over welke leads je gaat targetten baseert kan het zo zijn dat je geen goede resultaten zult zien, omdat deze leads nog niet klaar zijn om te converteren. Met marketing automation kun je precies zien welke leads klaar zijn om te converteren en weet je zeker dat je je richt op de goede leads. Je kunt zo bijvoorbeeld lead scores baseren op hoe betrokken zij zijn bij jouw campagne of content, maar ook bijvoorbeeld op demografische kenmerken

 

Het lukt je niet om je leads betrokken te houden met je communicatie

Je hebt een database met leads waar je geen goed gebruik van kunt maken en hebt het gevoel dat je ze niet betrokken kunt krijgen of houden. Je stuurt een paar mails per maand, maar je hebt geen idee wat ze van je content vinden en of zij klaar zijn om te converteren. Met marketing automation kun je jouw leads makkelijk segmenteren in verschillende automatisch lopende campagnes, waardoor je leads betrokken worden en zullen blijven.

 

Je hebt moeite met groeien

Alleen gebruik maken van e-mail marketing is moeilijk wanneer je als bedrijf of organisatie wilt groeien. Hoe meer leads je in je database hebt, hoe meer tijd het kost om e-mails te sturen. Marketing automation is de oplossing die mee kan groeien wanneer je bedrijf of organisatie groeit. Je kan meerdere campagnes laten lopen om leads te creëren en leads te onderhouden.

 

Je hebt moeite met het toeschrijven van winst aan je e-mail marketing campagnes

Het is moeilijk om te zien hoeveel winst je uit je e-mail marketing campagnes haalt. Hierdoor is het ook lastig om te weten hoe je jouw strategie en tactiek kunt verbeteren. Marketing automation heeft functies om precies te analyseren wat je uit de verschillende campagnes haalt.

 

Is Marketing Automation de juiste keuze voor jouw organisatie?

 

Als je nog steeds niet zeker bent of het de juiste keuze is om te upgraden van je e-mail marketing platform naar een marketing automation platform, kijk dan naar hoe je organisatie nu is. Je zou marketing automation moeten overwegen wanneer:

  • Jouw klanten hun koopproces langer dan een week duurt.
  • Het alleen versturen van e-mails niet direct naar meer verkoop lijkt te leiden.
  • Je een makkelijkere manier zoekt om verschillende campagnes voor verschillende fases in het koopproces te laten lopen.
  • Niet genoeg tijd hebt om alles te doen wat nodig is voor deze campagne.
  • Je verschillende producten of diensten verkoopt in verschillende plaatsen.
  • Je verschillende berichten wilt overbrengen naar verschillende doelgroepen.
  • Je leads waar je je op richt blijken niet altijd een goede kwaliteit te hebben.
  • Je wilt weten welke van je campagnes het meest effectief is.
  • Je niet weet of je te veel of te weinig geld uitgeeft aan marketing.