CONTENT MARKETING O.B.V. EEN ONDERZOEKSRAPPORT MET EEN SEMINAR

Content marketing is een begrip dat langzaamaan post heeft gevat in de marketing wereld. Veel (met name) B2B organisaties zetten relevante content in om bij de doelgroep onder de aandacht te komen. Vaak krijgen we de opmerking dat klanten het lastig vinden om relevante content te produceren. Maar in onze ervaring is het zo dat de meeste organisaties in hun dagelijkse praktijk vele kansen laten liggen om deze content zonder veel inspanning te realiseren.

Het is een verstandige werkwijze om een thema te nemen en daar de belangrijke stukken content omheen te creëren. In dit blog gaan we in een manier om een seminar om te zetten in relevante content.

Onze klant SparklingCRM is een organisatie die haar klanten helpt om duurzame klantrelaties te creëren met ondersteuning van CRM. Eén van de doelgroepen die wordt benaderd is de verzekeringsbranche. SparklingCRM heeft recentelijk een themabijeenkomst voor startende intermediairs in de verzekeringsmarkt georganiseerd. Gericht op een hele specifieke doelgroep (de intermediairs), in een markt die zeer in beweging is de verzekeringsmarkt. En waarbij de doelgroep over het algemeen meer affiniteit met de inhoud van verzekeringen heeft, dan met het commerciële proces.

Het centrale thema van dit seminar was de uitkomst van een door SparklingCRM gehouden trendonderzoek onder starters, dat in juni/juli is gehouden onder ruim 300 startende intermediairs. Het gebruik van een onderzoek als zogenaamde ‘content pilaar’ (dus het centrale onderdeel van de communicatie met de doelgroep) is een zeer succesvolle manier van content marketing. Op basis van deze content pilaar kunnen de verschillende ‘content dragers’ worden ingevuld om gedurende een bepaalde periode voortdurend interessante informatie in verschillende verschijningsvormen en in diverse kanalen beschikbaar te stellen. Vanuit de gedachte dat niet iedereen op het zelfde moment op zoek is naar deze informatie, en ook niet dezelfde kanalen gebruikt. De werkwijze van content pilaren en content dragers staat beschreven in dit White paper over Content Marketing.

SparklingCRM heeft niet alleen het onderzoek als content pilaar gebruikt door de onderzoeksresultaten om te zetten in een trendrapport wat gedownload kan worden op de website, maar heeft tevens een seminar georganiseerd om de onderzoeksresultaten te presenteren, over de uitkomsten de discussiëren en kennis met de bezoekers te delen.

Het feit dat het seminar een succes was, is een aanjager geweest voor de publiciteit van zowel het seminar als de onderzoeksresultaten in de vakbladen. Daarmee worden de vakbladen eveneens een content drager, maar dan vanuit de free publicity hoek.

Tijdens en seminar werden opnames gemaakt van de sprekers, die weer als content drager (in dit geval video) kunnen worden gebruikt. Net als de interviews die met enkele bezoekers zijn gemaakt. Deze video’s kunnen dan via Youtube (een van de grootste zoekmachines van tegenwoordig) en via de eigen website worden gedeeld/of op de website van de sprekers worden gedeeld.

En natuurlijk wordt de inhoud van zowel het seminar als ook het onderzoeksrapport gebruikt voor blogs en posts op de social media kanalen. Waarbij de Call to Action dan het downloaden van het rapport is.

COMBINATIE MET EEN SPECIFIEKE ACTIE OP DE DOELGROEP

Op het moment dat het seminar is geweest en voor de inhoud van het onderzoek via de verschillende kanalen aandacht voor is gekomen, kan de keuze worden gemaakt om nog een additionele content campagne op de doelgroep te doen. Hierbij kiezen we voor een tweetal campagnes:

  • Een retargeting campagne via Google op basis van het website bezoek aan de pagina’s die over het onderzoeksrapport en het seminar geschreven zijn. De bezoekers van de website krijgen dan na hun bezoek regelmatig nog een advertentie met een call to action van SparklingCRM in beeld. Hierdoor worden zij herinnerd aan het onderwerp en aangespoord om de Call to Action uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het downloaden van het onderzoeksrapport (hiermee krijgt SparklingCRM dan de persoonsgegevens) of het maken van een persoonlijke afspraak voor een startende intermediair om vast te stellen op welke wijze de intermediair geholpen wordt snel succesvol te zijn door de ondersteuning die SparklingCRM biedt.

 

  • Een Linkedin campagne op de doelgroep Intermediairs. Het is mogelijk om in LinkedIn een doelgroep samen te stellen op basis van de informatie die een persoon op zijn of haar LinkedIn profiel heeft staan. Dat betekent dat op deze manier iedereen getarget kan worden die iets van verzekeringen of intermediair in zijn of haar profiel heeft gezet. Ook hier geldt, dat een specifieke advertentie getoond kan worden op het moment dat deze persoon weer gebruik maakt van LinkedIn.

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden hoe de verschillende content pilaren en content dragers in een content campagne ingevuld kunnen worden. Elke situatie vraagt opnieuw om een goede afweging van de mogelijkheden. We helpen u graag om een goede campagne op te zetten en meetbaar te maken. Vraag daarom een adviesgesprek bij ons aan:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Adres:

Speelhuislaan 173, 4815CD, Breda

Telefoon

076 785 2323

Email

info@effectis.nl

NIEUWSBRIEF

SOCIALS