Wanneer je jouw lead generatie strategie succesvol wilt maken, is het tijd om te kijken naar welke strategieën het waard zijn om te behouden, en welke dit niet zijn. Sommige strategieën binnen content marketing en SEO zijn logisch om te behouden, maar het is nodig om er ook over na te denken welke dit niet zijn.

In deze blog zul je lead generatie strategieën zien die je moet behouden, maar ook welke je beter mee kunt stoppen. De do’s en don’ts.

 

Do: Optimaliseer je mobiele marketing strategie

 

Sinds 2015 zoeken de meeste Google gebruikers via mobiel. Daarom is het logisch om je mobiele marketing te optimaliseren om meer leads te genereren.

Naast het optimaliseren van de responsiveness van de pagina is het heel belangrijk om de mobiele vriendelijk van de volgende factoren te optimaliseren:

  • Content zal moeten worden onderzocht op font kleur en grote. Zorg er voor dat het makkelijk is om op mobiel te lezen.
  • Advertenties zullen minder opdringerig moeten zijn, en minder als een advertentie moeten voelen. Zeker op je website.
  • E-mails zullen mobielvriendelijk moeten zijn. Minstens 20% van je e-maillijst zullen jouw e-mail via mobiel lezen.

Dit klinkt allemaal logisch. Maar, veel websites, e-mails, en advertenties zijn niet mobielvriendelijk. Bij het genereren van leads is de eerste indruk cruciaal. Dus zorg er voor dat de eerste indruk perfect is, op elk apparaat.

 

Do: Social Media marketing via bedrijfsvriendelijke netwerken

 

Social media is een populair verkoopkanaal voor B2C bedrijven. Maar het kan net zo effectief zijn voor B2B bedrijven, en lead generatie. Een goed gefocuste strategie (vooral op professionele netwerken zoals LinkedIn) kan effectief voor nieuwe leads zoeken.

  • Vul je bedrijfspagina in: Zorg er voor dat je bedrijfspagina compleet is, zodat gebruikers die niet bekend zijn met je bedrijf snel kunnen zien wat jouw bedrijf doet en wat je aanbied.
  • Post content voor de bewustzijn fase: Bedrijven posten regelmatig uitgebreide content op LinkedIn (of een link naar deze content.) Maar post ook soms makkelijk te lezen content voor gebruikers in de bewustzijn fase.
  • Wordt lid van verschillende LinkedIn groepen: Veel marketeers zijn lid van LinkedIn groepen met mensen van hetzelfde bedrijf of dezelfde industrie. Maar deze mensen zijn al bekend met je bedrijf. Zoek naar andere mensen die passen binnen je doelgroep, en bied hen waardevolle informatie aan.

 

Do: Converteer naar HTTPS

 

Vanaf oktober 2017 is Google Chrome begonnen met het markeren van HTTP websites. Gebruikers zullen een “niet veilig” waarschuwing zien wanneer je website niet geconverteerd is naar HTTPS.

Dit betekent dat alle content die je hebt gecreëerd, en de strategische landingspagina’s die je hebt ontworpen, een error zullen tonen aan bezoekers.

 

Do: Verbeter je content marketing

 

Het belang van content marketing blijft groeien.

Nu er steeds meer content online gevonden kan worden, is het nog belangrijker om je content marketing te verbeteren.

Je kunt jouw content marketing verbeteren met deze factoren:

  • Gebruik video. Als je nog niet met video bezig bent. Dan wordt het tijd.
  • Maak het snel en mobiel-vriendelijk. Mobiel wordt alleen maar groter. De aandachtsspanne wordt steeds kleiner.
  • Combineer het met SEO. Google is het belangrijkste kanaal voor de gemiddelde internetgebruiker. Als ze jouw content niet kunnen vinden, kan het net zo goed niet bestaan.
  • A/B test alles. Maak geen aannames over wat je doelgroep wilt. Test dit. Van onderwerpregels tot video advertenties, test alles.
  • Maak het relevant. Verpest je content marketing strategie met irrelevante content. Wanneer je doelgroep naar bepaalde content op zoek is, bied hen dan deze content aan.

 

Do: Automation

 

De verwachtingen van gebruikers worden steeds hoger. Gebruikers verwachten een samenhangende ervaring van bedrijven over al hun kanalen met gepersonaliseerde communicatie. Een effectief engagement platform is de enige manier om dit soort communicatie op een grote schaal te implementeren.

Herken gebruikers door hun IP adres, retarget effectief, lever antwoorden op vragen die zij hebben, enz. Een marketeer kan dit voor een paar potentiële leads doen, maar een effectief marketing automation systeem kan dit voor alle potentiële leads doen.

 

Stop: Het gebruiken van Social Media kanalen die niet werken

 

De meeste social media kanalen hebben hun eigen analytics. Analyseer deze statistieken regelmatig. Onderzoek welke netwerken voor de meeste engagement zorgen. Blijf niet een social media kanaal gebruiken dat niet werkt, met de reden dat je op dat kanaal aanwezig “moet” zijn.

De kanalen die het beste werken voor B2C klanten zullen misschien niet zo goed werken voor B2B klanten. Blijf je social media testen, meten, en onderzoek het aantal engagement van de verschillende kanalen.

 

Stop: Het aanbieden van de verkeerde content

 

Het is mogelijk dat website bezoekers hun naam en e-mail makkelijk weggeven, maar dit is zeer onwaarschijnlijk. Zelfs als sommige hun e-mailadres zullen geven in ruil voor een e-book of white paper, verwachten de meeste gebruikers lichtere content zoals blogs of infographics.

 

Stop: Het isoleren van marketing strategieën die goed te combineren zijn

 

Traditionele marketing hoeft niet helemaal vervangen te worden door digitale marketing. Het combineren van SEO, PPC, ABM, e-mail, en social media kan jouw lead generatie kansen maximaliseren. Analyseer welke strategieën goed te combineren zijn.

 

Stop: Koude acquisitie

 

Onderzoek laat zien dat het conversie percentage bij koude acquisitie minder dan 1% is. En dit percentage is gebaseerd op de potentiële klanten die worden bereikt. Ook door de nieuwe wetgeving wordt het bijna onmogelijk om potentiële klanten “koud” te bereiken. Vergelijk alleen al die 1% met het 33% conversie percentage bij e-mails met een goede onderwerpregel.

Als je nog niet gestopt bent met koude acquisitie, wordt het echt tijd om te stoppen.

 

Stop: Het creëren van content die overbodig is en achterloopt.

 

Stop met het creëren van content die al bij veel andere bronnen te vinden is. Dit is overbodig. Content die alleen herhalend is, en geen nieuwe invalshoek bied is zo goed als nutteloos.

Stop met het auto genereren van content. Dit is mogelijk met verschillende platformen, maar deze programma’s kunnen alleen content vinden en bij elkaar zetten. Dit programma kan geen nieuwe ideeën creëren. Hierdoor zal dit nooit waardevolle content opleveren.

Onderzoek je concurrentie, om te zien welke onderwerpen zij vergeten om over te posten. Leads zoeken naar nieuwe content, niet informatie die ze al vaker tegen zijn gekomen.