Of je op dit moment al bezig bent met een Google AdWords campagne, of er alleen maar aan denkt om er een op te gaan zetten, AdWords kan overweldigend zijn.

Daarom hieronder 10 fouten die je zeker zal moeten vermijden als je wilt dat jouw AdWords campagne succesvol wordt.

 

1.      Inzetten op de verkeerde zoekwoorden

Veel mensen denken dat de zoekwoorden waar het meest op gezocht wordt, de beste zoekwoorden zijn om op in te zetten. Maar bij het opzetten van een AdWords campagne is het belangrijk om in het begin, in te zetten op hele specifieke zoekwoorden. Dit is vooral heel belangrijk wanneer je een minder groot budget hebt, omdat die algemene zoekwoorden hoge kosten meebrengen en weinig opleveren.

 

2.      Niet actief genoeg zijn

Maar 1% van alle accounts wordt wekelijks bijgewerkt. Dit zijn vooral eigenaren van kleine bedrijven die niet genoeg verstand hebben van AdWords, maar ook managers van grote bedrijven die niet genoeg tijd hebben om dit bij te houden. Het is belangrijk om een oplossing te vinden waardoor je snel kunt vinden wat er beter kan, en dit aan kunt passen.

 

3.      Niet genoeg A/B testen

Bij het gebruiken van AdWords is het belangrijk om steeds te testen wat wel en niet goed werkt, en wat er beter kan. Er zijn altijd nieuwe kansen om te groeien met AdWords, dus zorg ervoor dat je die ook vind.

 

4.      Gebruikmaken van een verkeerde landingspagina

Veel beginners maken de fout om via advertenties door te sturen naar een homepage. Je homepage is effectief om bezoekers te vertellen wat je bedrijf doet, maar via advertenties is het veel effectiever om door te sturen naar een specifieke landingspagina die gericht is op het doel van de campagne.

 

5.      Lage kwaliteit zoekwoorden

Veel bedrijven maken gebruik van één campagne, en één groep zoekwoorden die niet echt gerelateerd aan elkaar zijn. Dit zorgt ervoor dat je advertenties nooit specifiek gericht kunnen zijn op je zoekwoorden, waardoor je lage scores kunt verwachten. Wanneer je gebruik maakt van zoekwoorden met een lage kwaliteit moet je meer betalen voor elke klik, waardoor je een deel van je marketing budget verspilt. Het is daarom belangrijk om verschillende campagnes te laten lopen.

 

6.      Niet bieden op je eigen merk

Het is belangrijk om ook te bieden op je eigen merknaam. Door dit te doen promoot je jouw bedrijf, en zorg je ervoor dat andere bedrijven er niet op kunnen bieden en je klanten kunnen afpakken. Er zijn ook redenen om niet op je merk te bieden, bijvoorbeeld wanneer je organisch al op rank 1 staat of dat je geen budget over hebt. Maar de aanbevolen bedragen om op je merk te bieden zijn over het algemeen laag en wanneer je dit niet doet kan het zo zijn dat je klanten misloopt. Ook blijf je door op je merk te bieden op rank 1 van Google staan, en dit is goed voor je naamsbekendheid en reputatie.

 

7.      Een gebrek aan analyses

Veel beginners maken de fout dat zij hun campagne niet genoeg volgen en analyseren. Vaak zijn zij al blij met meer bezoekers, en vergeten een sterke basis op te zetten om dit te volgen. Hierdoor zal het onmogelijk zijn om precies te weten wat er goed, en wat er slecht was aan de campagne. Het is belangrijk om je campagne goed te blijven volgen en analyseren.

 

8.      Geen duidelijke doelen hebben

Als je niet precies weet wat je wilt, zal geen beslissing helemaal goed of fout zijn. Je moet eerst bedenken wat je precies wilt bereiken met je campagne. Helaas slaan veel bedrijven deze stap over en beginnen gelijk met het uitgeven van geld, hopend op resultaat. Begin altijd met het maken van duidelijke doelen, en baseer hier je beslissingen op.

 

Conclusie

Er is geen geheim waardoor jouw AdWords campagne vanzelf een succes wordt, maar er zijn een aantal tips die je kunt gebruiken om de kans groter te maken dat jouw campagne een succes wordt.

Het is belangrijk om het werk te blijven doen, en niet te vergeten je AdWords account bij te houden.

Begin met het maken van duidelijke doelstellingen en zoek steeds naar verbeterpunten.

Ben altijd specifiek met het bepalen van je zoekwoorden en denk aan waar je jouw bezoekers naar toe stuurt. Op welke pagina je bezoekers uitkomen is net zo belangrijk als het krijgen van deze bezoekers.

Als je twijfelt is het belangrijk om A/B testen te blijven doen op verschillende zoekwoorden en landingspagina’s.

En vergeet niet te bieden op je eigen merk.