Of je nou begint met content marketing, of al jaren dezelfde strategie gebruikt. Je content marketing plan moet beter!

Waarom? Dit jaar is er nog meer competitie. De laatste jaren is gebleken dat bedrijven elk jaar meer content creëren, dus het is nu nog belangrijker om er boven uit te steken!

 

Waarom is content marketing belangrijk voor bedrijven?

 

Door het maken van content kun je kostenefficiënt voor meer bezoekers zorgen. Wanneer je bijvoorbeeld een blog maakt die voor veel bezoekers zorgt blijf je hier voordeel van hebben voor een lange tijd. Ook kun je jouw doelgroep van veel relevante informatie voorzien, en zul je meer autoriteit krijgen binnen je vakgebied.

 

7 stappen om een content marketing strategie te maken

 

1.      Creëer een doel

 

Wat is het doel van het maken van een content marketing plan? Wat is het voordeel voor jou van het maken van content? Zorg dat je specifieke doelen hebt, zodat je makkelijker kunt bepalen hoe jouw strategie moet zijn in 2018.

 

2.      Doe onderzoek

 

Om een succesvol plan op te stellen is het belangrijk om precies te weten wie jouw doelgroep is, en wat zij willen. Door precies te weten wat je doelgroep wilt kun je meer relevante en waardevolle content voor hen creëren. Zorg ervoor dat je constant onderzoek blijft doen, omdat je doelgroep en hun wensen kunnen veranderen. Minstens 1 keer per jaar marktonderzoek doen is cruciaal.

 

3.      Bepaal welke content je wilt delen

 

De meeste bedrijven beginnen met blogs, maar als je een grotere groep wilt bereiken en origineel wilt zijn, is het slim om meer soorten content te creëren. Maak hierbij een slimme keuze over welke content je wilt creëren. Wanneer je bijvoorbeeld een wekelijkse blog plaatst, zou het een idee zijn om een e-book te maken waarin je al deze blogs bij elkaar zet.

Wanneer je al gebruik maakt van verschillende soorten content is het belangrijk om steeds te kijken naar wat dit kost, en of de resultaten dit waard zijn. Kijk wat je dit jaar anders kunt doen, en maak nieuwe doelen om te bereiken.

 

4.      Kies een content management systeem

 

Het is belangrijk om een systeem te hebben van waaruit je alle content kunt beheren. Zorg ervoor dat je met dit systeem content kunt creëren, publiceren en analyseren.

 

5.      Brainstorm

 

Het is nu tijd om goede ideeën voor content te bedenken. Probeer origineel te zijn, en denk hierbij aan de behoefte van je doelgroep.

 

6.      Bepaal welke content je wilt creëren

 

Blogs

Publiceer blogs op je website en zorg dat deze constant en regelmatig gepost worden om steeds nieuwe bezoekers aan te trekken. Deze blog posts moeten goede en waardevolle content bevatten voor jouw doelgroep, zodat zij geneigd zullen zijn deze blog te delen op social media en andere websites.

 

E-books

E-books zijn vaak langer en diepgaander dan blogs. Het verspreiden van e-books is een goede manier om e-mailadressen te verzamelen, je kunt mensen het e-book laten downloaden bij het invullen van hun informatie en e-mailadres. Wanneer mensen je blog lezen en meer informatie willen, is het slim om hierna een e-book aan te bieden in ruil voor hun informatie.

 

Infographics

Infographics kunnen statistieken en data laten zien in een overzichtelijkere manier dan alleen met woorden. Dit is goede content wanneer je veel data wilt delen op een makkelijk te begrijpen manier.

 

Video’s

Video’s kunnen zorgen voor veel betrokkenheid en interactie, en worden ook sneller gedeeld. Daarentegen kosten video’s wel meer tijd om te maken, maar nu video marketing steeds populairder wordt is deze content het zeker waard om in te investeren.

 

Podcasts

Als je interessante mensen hebt om te interviewen of interessante gesprekken hebt voor jouw doelgroep zijn podcasts ook goede content om mee te experimenten. Dit zal ook net weer een andere doelgroep opleveren.

 

Externe content

Nu je regelmatig content op je eigen website deelt of gaat delen, is het ook slim om je content te publiceren via andere websites en kanalen (bijvoorbeeld social media).

 

7.      Publiceer en beheer je content

 

Je zou niet alleen moeten nadenken over welke content je creëert, maar ook het plannen van wanneer je deze content gaat publiceren is belangrijk. Maak een content kalender, en zorg voor gebalanceerde en diverse content.