Ken jij je doelgroep?

De meeste marketeers zullen willen dat ze ”Ja!” of ”Natuurlijk!” kunnen antwoorden. Helaas hebben veel merken er moeite mee om precies te bereiken wie ze willen bereiken.

Het resultaat hiervan? Een marketing strategie die te breed is en voor te weinig betrokkenheid zorgt.

Meer dan een derde van de wereldpopulatie is actief op social media. Dit laat zien hoeveel kans er is om een nieuw publiek, en nieuwe potentiële klanten, te bereiken. Dit is precies waarom het precies bereiken van je doelgroep cruciaal is.

 

Waarom jouw doelgroep belangrijk is

 

Wanneer je precies weet wie je doelgroep is, en hoe je deze kunt bereiken, wordt de taak van marketing een stuk makkelijker.

Of je nou aan het zoeken bent naar nieuwe klanten of naar ‘likes’, het weten hoe je publiek communiceert is belangrijk. Om te beginnen, een goed uitgedacht target publiek beïnvloed de volgende aspecten van je bedrijf:

  • De type content die je creëert, en waar je dit verspreid
  • De tone of voice van je marketing
  • De plek waar je naar nieuwe leads zoekt

De grootste fout die organisaties maken bij het aantrekken van leads en potentiële klanten, is dit niet specifiek genoeg doen. Wanneer je iedereen probeert aan te trekken, dan trek je niemand aan. Wanneer je dit wel doet worden je marketing berichten te algemeen en wordt het onmogelijk om op te vallen.

Daarom moeten marketeers nu proberen zo doelgericht mogelijk te zijn bij het richten op de doelgroep. Probeer niet bang te zijn om té specifiek te worden bij het bereiken van je doelgroep.

Het maakt niet uit wat je zegt of verkoopt, je doelgroep is te bereiken, en het is jouw verantwoordelijkheid om ze te bereiken.

 

1. Omschrijf je ideale klant

 

Om er precies achter te komen hoe je doelgroep er uit ziet, is het nodig om jezelf af te vragen hoe je ideale klant er uit ziet.

Of je nou in je planningsfase zit, of al een publiek hebt, je hebt waarschijnlijk al een idee van hoe je ideale klant er uit ziet. In andere woorden, hoe de soort persoon die jij met je bedrijf target er uit ziet, en wie de personen zijn waarvoor jouw product of dienst gemaakt is.

Factoren bij het omschrijven van je ideale klant:

  • Demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, inkomen en locatie
  • Waar ze online aanwezig zijn en welke content ze consumeren
  • De complicaties en problemen die ze dagelijks hebben

Het antwoord varieert bij verschillende bedrijven. Wanneer je de bovenstaande factoren precies begrijpt dan kun je gaan bedenken hoe je met marketing deze personen gaat bereiken.

Het omschrijven van je ideale klant kan als overbodig gezien worden, maar het zo specifiek mogelijk omschrijven hiervan is cruciaal bij het effectief inzetten van je marketing.

 

2. Los problemen op

 

Je organisatie moet proberen een leegte te vullen voor je ideale klanten. Het baseren van je marketing op het oplossen van problemen voor je publiek is effectief bij het groeien van je organisatie.

Specifieke problemen oplossen resulteert in een specifiek publiek opbouwen. Zeker wanneer er problemen zijn waar jouw concurrenten zich niet op focussen. Dit is de kans om de held te zijn die jouw doelgroep nodig heeft.

Dit kun je niet doen wanneer je geen onderzoek hebt gedaan naar je doelgroep. Doe onderzoek naar de problemen waar je publiek mee zit en focus hier op.

 

3. Maak gebruik van social media

 

Als je precies wilt weten waar je doelgroep op dit moment mee bezig is, is er geen betere manier om dit te doen dan via social media. Van trending topics tot welke content voor de beste engagement zorgt. Je kunt snel precies zien wat iedereen bezig houd.

Je kunt bijvoorbeeld hashtags analyseren om meer te weten te komen over de ideale klant, te weten te komen welke onderwerpen trending zijn, en meer mee te praten over de trending topics.

Het uitzoeken waar een groot deel van je doelgroep op social media te vinden is helpt je ook om te bepalen waar je de meeste tijd in gaat steken bij je eigen marketing. Sommige merken focussen exclusief op Facebook, of exclusief op Instagram en dit wordt bepaald door de doelgroep. Doe hier onderzoek naar.

 

4. Stel de juiste vragen

 

Verwaarloos niet het stellen van vragen. Informatie verkrijgen van je doelgroep kan voor veel waardevolle informatie zorgen.

Ook zal het stellen van vragen ervoor zorgen dat je publiek je als behulpzaam gaat zien. Wanneer je laat zien dat je om je publiek geeft, zul je gezien worden als de ‘good guy’ tussen de concurrentie.

Als je al een social media publiek, of een e-mail lijst hebt, dan zal het stellen van vragen al gedaan moeten worden. Vragen zorgen voor meer gesprekken en betrokkenheid. Dit leid ook weer tot het beter begrijpen van je doelgroep.

 

5. Begrijp je doelgroep analytics

 

Gebruik informatie bij je marketing. Het blijven bijhouden van je analytics zorgt ervoor dat je geen verkeerde schattingen maakt over je doelgroep.

Marketeers zullen Google Analytics moeten prioriteren, naast social media analytics, bij het bijhouden van het resultaat van je content en hoe je publiek dit ontvangt. Belangrijke informatie om bij te houden is:

  • Welke kanalen voor de meeste traffic zorgen. (PPC, social media, SEO, enz.)
  • Welke stukken content het meest populair zijn bij je doelgroep. (meest gedeelde social media posts, blog posts die de meeste traffic krijgen.)
  • Welke pagina’s de meeste traffic krijgen en voor de minste bounces zorgen.

Door deze punten te analyseren kun je een content strategie creëren die gefocust is op je sterke punten in de ogen van de doelgroep.

 

6. Analyseer je concurrentie

 

Uitzoeken hoe de concurrentie te werk gaat, en hoe je op kan vallen, is essentieel. Het doel is niet om de concurrentie na te gaan doen na je analyse, maar uitzoeken welke zwaktes van de concurrentie je kan gebruik.

Maak een lijst van concurrenten die zich richten op dezelfde doelgroep, en vraag jezelf de volgende dingen af:

  • Hoe vaak posten en delen je concurrenten content?
  • Welke punten focussen de concurrenten zich op? (Prijs, style, kwaliteit)
  • Hoe is de content strategie in vergelijking tot die van jou? (Veel social media aanwezigheid, advertenties)
  • Wat is de tone of voice?

 

7. Maak geen aannames

Je doelgroep aantrekken betekent dat je ze persoonlijk, en op demografische kenmerken, moet begrijpen. Een combinatie van gesprekken en analytics zorgt voor goede marketing beslissingen.

Wanneer je alle punten uit dit artikel te weten bent gekomen, hoeft het verkrijgen van nieuwe klanten of volgers niet op gevoel gebaseerd te zijn.