Het is makkelijk om te dromen over een hoog conversie percentage, maar dit is moeilijk om te bereiken. Niet onmogelijk. Er zijn veel tips om je conversie percentage te verhogen.

Hieronder zul je verschillende manieren vinden om je conversie percentage te verhogen met effectieve Google Analytics tips. Google Analytics kan heel effectief zijn bij het helpen van het verhogen van je conversie percentage.

De volgende Google Analytics tips zullen jou helpen om je statistieken en informatie te gebruiken, om je beslissingen tot betrekking van je Google Analytics te verbeteren.

 

Kan Google Analytics je conversie percentage verhogen?

 

Het makkelijke antwoord is ja. Google Analytics is effectief bij het verhogen van je conversie percentage, wanneer dit goed wordt ingezet. Er zijn directe en indirecte voordelen bij het gebruik van Google Analytics. En wanneer je precies weet waar je moet kijken en waar je naar moet kijken, zul je verbaasd zijn over de informatie die je kunt verzamelen, en wat je er mee kunt doen.

Uit onderzoek van Compass blijkt dat het gemiddelde conversie percentage online tussen de 1.4% tot 3% ligt.

Nu komt het op jou aan, wil jij de extra stap nemen om zo dicht mogelijk bij die 3% te komen.

Hoewel het soms zelfs mogelijk is om een beter resultaat dan dit te bereiken, is 3% een goed doel om je op te richten.

Gebruik een platform om je conversie percentage te verhogen. Google Analytics is een van de meest populaire platformen om het succes van je inbound marketing te meten.

Lees hieronder hoe je jouw conversie percentage met Google Analytics kunt verhogen.

 

1.      Meet bounce rate om je conversie percentage te verhogen

 

De bounce rate is een van de meest belangrijke statistieken binnen Google Analytics om te meten. De bounce rate betekent het percentage van de bezoekers dat na het bekijken van maar één pagina je website verlaat.

Dit percentage is heel belangrijk omdat het je veel vertelt over de kwaliteit van je website. Hoe lager je bounce rate, hoe beter. Het hebben van een lage bounce rate betekent dat je gebruikers blij zijn met de content op je website waar ze naar op zoek zijn.

Er zit ook een verschil tussen een goede en slechte bounce. Bezoekers kunnen voor verschillende redenen je website verlaten. Google Analytics maakt geen verschil tussen een goede en slechte bounce. Een slechte bounce kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer een bezoeker op de verkeerde pagina terecht komt, en gelijk je website weer verlaat. Een goede bounce komt voor wanneer een bezoeker op je website terecht komt, beslist om even op je website te blijven en content te consumeren, vind waar hij of zij naar zocht, en dan de website weer verlaat.

Maar dit is moeilijk te meten, we kunnen wel de bounce rate meten en hier voordeel uit halen.

Je wilt dat de bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven.

Wat is een ideale bounce rate?

De bounce rate kan makkelijk verbonden worden aan je conversie percentage omdat, wanneer veel gebruikers je website snel verlaten, zij niet konden vinden waar zij naar op zoek waren, of je aanbod moet worden verandert.

Daarom is het goed onderzoeken van je bounce rate belangrijk om er voor te zorgen dat je geen conversies verliest. Je zult geen goed conversie percentage hebben wanneer de gebruikers je pagina te snel verlaten.

 

2.      Meet organische traffic om je gebruikers beter te begrijpen

 

Wanneer je er voor wilt zorgen dat je website effectief is, zul je veel traffic moeten genereren, en een goed conversie percentage moeten hebben.

Analytics geven je de kans om traffic van verschillende tijden te vergelijken. Hierdoor kun je zien of je marketing campagnes ook echt impact hebben.

Een behulpzame optie binnen Analytics zijn ‘aangepaste waarschuwingen’. Hierdoor kun je constant up to date zijn van wat er gebeurd op je website. Het is een goede trigger om te gebruiken in je SEO campagne.

Je kunt informatie vinden die je helpt om je publiek te begrijpen. Je kunt informatie vinden zoals demografische kenmerken. Je kunt zelfs informatie vinden over welke browser en welk apparaat ze gebruiken.

 

3.      Meet de kwaliteit van SEO traffic om conversies te vergelijken

 

Je hoort vaak dat kwaliteit subjectief is, en moeilijk te meten is. Er zijn verschillende manieren om de kwaliteit van de traffic bronnen te meten.

Het is belangrijk om te begrijpen dat het normaal is voor websites met rijke content, zoals blogs, nieuwssites, enz. om een hoge bounce rate te hebben, omdat mensen hier gemiddelde weinig tijd besteden, en weinig pagina’s bekijken per sessie.

Hier komen bezoekers op je website om de content te consumeren die zij willen consumeren, en daarna zullen zij de website weer verlaten.

Het is belangrijk om je content marketing strategie hierop aan te passen, of hier rekening mee te houden bij het analyseren van deze informatie.

Je zult gebruik moeten maken van deze traffic informatie om te meten hoeveel conversies hieruit komen. Wanneer je ziet dat conversies van SEO traffic afnemen, maar de traffic hetzelfde is, kun je concluderen dat de kwaliteit van dit traffic is afgenomen.

Het is belangrijk om te weten wat de reden is dat bezoekers naar je website komen, en waar ze vandaan komen. Focus op het analyseren van het conversie percentage van verschillende pagina’s en doelen.

 

4.      Identificeer trage landingspagina’s om de ervaring te verbeten

 

Bezoekers hebben een korte aandachtsspanne. Het hebben van trage landingspagina’s zal voor negatieve resultaten zorgen, en zeker op mobiel.

Dit blijkt uit de volgende feiten:

  • 79% van de online kopers zegt dat ze niet terug zullen komen naar een bepaalde website voor een andere aankoop.
  • 73% van de mobiele gebruikers zegt dat ze een te trage website zijn tegengekomen.
  • 44% zegt dat ze een vriend zullen vertellen over deze slechte ervaring.
  • 51% van mobiele internet gebruikers zegt dat ze een website zijn tegengekomen die is gecrasht, of een error heeft weergeven.
  • 38% van de mobiele internet gebruikers zegt dat ze een website zijn tegengekomen die niet beschikbaar was.
  • 47% van de bezoekers verwacht dat een website binnen 2 seconde geladen is.
  • 40% van de bezoekers verlaat een website wanneer het langer dan 3 seconde duurt voordat deze geladen is.
  • Een vertraging van 1 second kan zorgen voor een 7% vermindering in conversies.

Zoals je kunt zien, is het optimaliseren van de ladingstijd een factor die vaak over het hoofd wordt gezien. Naast het aantasten van de gebruikerservaring en conversatie percentage, is de ladingstijd ook een belangrijke factor binnen de zoekmachines.

Je kunt de informatie over je ladingstijden ook vinden binnen Google Analytics. Analyseer dit en optimaliseer dit.

 

5.      Analyseer het gedrag van de gebruikers om in te spelen op hun wensen

 

Het gedrag van de gebruikers is een belangrijke factor om te onderzoeken. Met deze informatie kun je analyseren wat ze doen en waarom ze bijvoorbeeld je website verlaten.

Je kunt bijvoorbeeld het totaal aantal sessie’s dat niet in een conversie eindigde, aantal weergaven van bepaalde producten, enz. bekijken.

Maar wat doe je met deze informatie? Je kunt bijvoorbeeld gebaseerd op deze informatie geavanceerd segmenteren.

Door deze informatie te analyseren kun je de ervaring van de gebruikers aanpassen. Je kunt hier ook de problemen van je website vinden en deze verbeteren.

 

6.      Gebruik landingspagina statistieken om conversies te verhogen

 

Het is behulpzaam om landingspagina informatie te analyseren, omdat dit de eerste indruk is die bezoekers van je website krijgen.

Zelfs als je de beste homepage hebt, de gebruikers zullen nog steeds eerst op de landingspagina terecht komen. Dat betekent dat je hier op moet inspelen. Veel bezoekers zullen wanneer ze op je landingspagina terechtkomen niet precies weten wat je doet, het kan dus veel helpen om details over je bedrijf te weergeven.

Je zult ook bekend moeten zijn met de prestaties van elke individuele landingspagina.

Sommige landingspagina’s zullen ervoor zorgen dat bezoekers meer willen weten over je bedrijf, terwijl andere voor een hoge bounce rate zorgen.

Dit is waarom de informatie over landingspagina’s zo belangrijk is. Je zult hieruit de informatie halen over welke landingspagina’s succesvol zijn en welke niet succesvol zijn.

Nadat je doelen hebt bepaald, zul je kunnen observeren welke pagina’s lezers overhalen om actie’s te nemen, en het conversie percentage van je website te verhogen.

 

7.      Zoek naar conversie kansen binnen je PPC statistieken

 

Google AdWords kan veel waardevolle informatie bieden, wanneer je hier goed op let. De PPC informatie kan jou helpen om een betere SEO strategie te creëren en conversie percentage te verhogen, en andere belangrijke statistieken. Wanneer je de informatie over zoekwoorden hebt, kun je de connectie met je best presterende landingspagina’s maken. Hierdoor kun je uitzoeken wat je het beste kunt optimaliseren.

Dit is een techniek die je succesvol in moet zetten. Deze techniek bestaat uit 3 stappen:

  1. Analyseer je PPC informatie om je best presterende landingspagina’s te vinden.
  2. Vergelijk Google control data met PPC informatie.
  3. Plan en implementeer je SEO strategie.

Je kunt veel informatie vinden door te kijken naar betaalde traffic. Je kunt precies zien welke zoekwoorden de beste CTR met zich meebrengen, voor het beste conversie percentage zorgen, en de meeste waarde hebben. Optimaliseer je zoekwoorden en content gebaseerd op deze informatie.

 

Conclusie

 

Er zijn veel verschillende Google Analytics tips om Google Analytics te begrijpen en je conversie percentage te verhogen.

Hierboven vind je verschillende tips om je conversie percentage effectief te verhogen door middel van Google Analytics.

De bovenstaande tips kunnen je helpen om de informatie uit Google Analytics te gebruiken om je conversie percentage te verhogen.