1. Horizontaal scrollen

 

Soms kom je nog eens een pagina tegen die gebruik maakt van horizontaal scrollen in plaats van verticaal scrollen. Dit kan soms werken met bijvoorbeeld online folders of portfolio’s, omdat het dan lijkt alsof je door een echt boek bladert. Maar voor een website is iedereen verticaal scrollen gewend dus het is contra-intuïtief om horizontaal te scrollen. Ga niet teveel tegen de algemene norm in, behalve als je hier een hele goede reden voor hebt.

 

2. Witte tekst op een zwarte achtergrond

 

Witte tekst op een zwarte achtergrond kan wel, maar maak hier niet teveel gebruik van. Dit is al snel moeilijk te lezen en ziet er ouderwets uit. Ook bereik je er vaak niet mee wat je wilt bereiken, en dat is om je website er verfijnd en elegant uit te laten zien.

 

3. Dropdown menu navigatie

Er zijn veel websites die hier gebruik van maken. Vaak met de 3 lijntjes om een dropdown menu te openen, links of rechts boven in op de website. Het idee is goed: de website er minder rommelig uit laten zien door van het navigatie menu een dropdown menu te maken. Maar waarom zou je verstoppen wat je juist precies wilt dat mensen zien?

 

4. ‘’Ga door naar de website’’ pagina’s

 

Zet geen muur tussen de bezoeker en de website die deze persoon wilt bezoeken. Mensen willen naar jouw website, dus laat ze ook gelijk naar jouw website gaan. Niks, behalve misschien een grote korting, kan de irritatie goed maken die dit veroorzaakt. Een voorbeeld van een website die dit doet is Forbes magazine.

 

5. Geen effectieve communicatie

 

Je website zou meteen de aandacht moeten trekken met een belangrijk bericht of een actie die je wilt dat de bezoeker onderneemt. Te veel website’s zijn te passief.
De landingspagina zou ook gelijk moeten vertellen wie je bent, waarom je anders bent dan de rest, en waarom de bezoeker gebruik moet maken van jouw product of dienst.

 

6. Te rommelig

 

Zorg ervoor dat je website simpel, netjes en makkelijk te begrijpen is. Je wilt duidelijk zijn, en niks op de website zou de bezoeker af moeten leiden van wat jij wilt dat zij doen.

 

7. Verwarrend bericht

 

Wanneer je jouw website maakt, probeer dan vanuit de ogen van de bezoekers te kijken. Denk aan de bezoekers die bij jouw website uitkomen zonder zelf de URL in te typen en niet precies weten wat je doet, vertel meteen precies wat je doet. Als je niet meteen vertelt wat je bedrijf of organisatie doet, verwacht je dat bezoekers dit al weten. Hiermee verwar je waarschijnlijk meer dan de helft van je bezoekers.