Social media bestaat nu al een aantal jaren, en wordt steeds belangrijker in jouw marketing plan. Zorg voor meer betrokkenheid op social media door het gebruik van interactieve content. Hieronder een lijst met 7 creatieve manieren om voor meer interactie te zorgen.

 

1. Stel vragen

 

De snelste manier om een gesprek te beginnen is door vragen te stellen. Maar je moet hier wel creatief mee zijn. Het geheim in het succes van een vraag zit hem niet in de vraag zelf maar meer in de manier waarop je deze vraag stelt aan je publiek.

Wat zijn dan creatieve manieren om een vraag te stellen?

  • Vraag om advies. Je publiek vragen om hun mening bij een belangrijke kwestie is een goede manier om interesse te tonen.
  • Maak het visueel. Stel een vraag in de vorm van een grafiek of keuze uit verschillende plaatjes. Je geeft je publiek dan niet alleen een leuke, simpele manier om een vraag te beantwoorden, maar geeft ook gelijk verschillende opties om uit te kiezen.
  • Een quiz aanbieden voor vragen die mensen moeilijk vinden om zelf te beantwoorden is een goede manier om de aandacht te krijgen die je wilt. Het gebruik van een quiz is al een van de meest gebruikte methoden om voor interactie te zorgen. Ze zijn leuk maar ook interessant waardoor je een wijd publiek aanspreekt.

 

2. Organiseer Prijsvragen

 

Social media prijsvragen worden al heel lang gebruikt, maar zorgen nog steeds voor veel resultaat. Gemiddeld zorgen prijsvragen voor een groei van 34% van je leads.

Er zijn wel een paar factoren waar je rekening mee moet houden bij het organiseren van een prijsvraag:

  • Ben duidelijk over de regels. Er is niks erger dan onduidelijke regels waardoor mensen zich bedrogen voelen.
  • Kies een goede deadline. Zorg dat je genoeg tijd hebt voor de promotie, en dat er genoeg tijd is voor de mensen om de benodigde taken te voltooien. Te veel tijd is net zo slecht als te weinig tijd. Zorg er voor dat je wel top of mind blijft.
  • Kies een relevante prijs. Algemene prijzen zorgen voor irrelevant publiek. Kies daarom prijzen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Het kan dat je dan minder mensen bereikt, maar de mensen die dan meedoen hebben wel een grotere kans om te converteren tot leads.

 

3. Tag mensen in je content

 

Wanneer je gebruik maakt van iemand anders zijn of haar content, geef hun hier dan lof voor. Dit is heel makkelijk, maar ook heel effectief. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij content die is gecreëerd door experts, of gecreëerd door jouw klanten. Tag hierin de originele schrijver en iedereen waarnaar je verwijst in je artikel.

 

4. Q&A sessies

 

Er is een grote kans dat klanten of leads vragen hebben die relevant zijn voor jouw producten of diensten. In plaats van de standaard algemene voorwaarden en algemene informatie op je website, is het slim om deze mensen een plek te geven waar zij deze vragen kunnen stellen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door:

  • Een quiz of peiling op te zetten. Hiermee kun je er achter komen wat mensen precies willen weten in plaats van antwoord geven op wat je denkt dat zij willen weten.
  • Live te gaan. Plan een wekelijkse live Q&A sessie waar mensen vragen kunnen stellen en je direct antwoord kunt geven. Ook geef je hiermee je bedrijf een gezicht, waardoor mensen je bedrijf als veel menselijker ervaren.
  • Creatief te zijn. Je Q&A hoeft niet alleen om vragen en antwoorden te gaan. Je kunt ook soms iemand interviewen die relevant is voor de mensen die jouw Q&A bekijken.

 

5. Sluit je aan bij goede doelen

 

Het is geen geheim dat emotionele content veel effectiever is dan rationele content. Een sociaal doel is de ultieme manier om emotie te bereiken. Dit kan je merk extra diepte geven.

  • Blijf bij je eigen waarden. Het goede doel hoeft niet direct aan te sluiten bij je bedrijf of merk, maar het is belangrijk dat het doel wel bij je eigen waarden aansluit. Mensen merken het al snel wanneer iets nep is.
  • Het gaat niet alleen om het geld. Geld ophalen voor een goed doel is belangrijk, maar dit is niet de enige reden om dit te doen. Soms kan het laten zien dat je om een doel geeft, en er voor zorgen dat dit doel aandacht krijgt, ook veel impact hebben. Vraag mensen bijvoorbeeld naar persoonlijke verhalen die aan dit doel gerelateerd zijn of inspireer anderen.
  • Laat je klanten beslissen. Om alles nog interactiever te maken, kun je gebruik maken van peilingen of quizzen om er achter te komen waarom jouw publiek achter jou staat.

 

6. Maak gebruik van grote gebeurtenissen

 

Als het over content gaat, is het belangrijk om precies te weten wat er gebeurd in de wereld. Of het nou om feestdagen, grote concerten, film releases of politieke gebeurtenissen (hiermee moet je wel oppassen) gaat. Gebruik dit naar je voordeel.

 

7. Emotionele titels

 

Interactie hangt niet alleen af van content. Voordat de bezoeker de content leest of ziet, kijkt hij of zij eerst naar de titel. Je titel en intro tekst zijn van groot belang voor je weergaven en interactie.

Hoe maak je een mooie emotionele titel?

  • Gebruik vragen, lijsten en ‘hoe’ in je titel. Deze manieren van een titel maken werken altijd goed.
  • Gebruik ‘power’ woorden. Gebruik woorden die gelijk een emotionele reactie uitlokken. Bijvoorbeeld woorden zoals: uniek, geheim, gratis, expert, gegarandeerd, enz.
  • Gebruik emojis’s. Emoji’s zijn tegenwoordig een deel van social media. Gebruik deze smileys slim om aandacht te trekken.