Het is niet altijd mogelijk om logisch na te denken over elke beslissing die je maakt. We moeten dan ook honderden beslissingen per dag maken. Daarom gebruiken onze hersenen afkortingen, we vertrouwen op ons gevoel of emotie om een beslissing te maken.

Zo lees je bijvoorbeeld in je inbox alleen de e-mails die je aandacht trekken, en de rest verwijder je gelijk. Dit is een emotionele keuze. Dit is waarom het belangrijk is om de psychologie en het gedrag van je klanten te begrijpen. Het is belangrijk om te begrijpen wat deze klanten triggert en wat ze af kan schrikken.

Hieronder verschillende psychologische factoren die effect kunnen hebben op het beslissingsproces van je klanten.

 

1.      FOMO

 

De meeste mensen hebben een afkeer tegen verliezen. Door FOMO (Fear of missing out) zijn deze mensen vaak snel getriggert om een actie te ondernemen.

Wanneer je bijvoorbeeld een e-mail hebt waar je een speciale korting van 50% aanbied, kun je een onderwerp gebruiken zoals: ‘’50% korting speciaal voor jou!’’. Dit kan de aandacht trekken maar triggert niet genoeg. In plaats daarvan is het slim om een onderwerp zoals: ‘’50% korting speciaal voor jou!– alleen vandaag!’’ te gebruiken. Hierdoor is er een grotere kans dat de lezer gelijk een actie onderneemt.

Schaarste en urgentie zijn belangrijke factoren bij het zorgen voor bepaalde actie’s. Schaarste is een economisch principe waarbij, als het aanbod van een goed product laag is, dan is de vraag waarschijnlijk hoog, en lijkt het product meer gewild.

Je kunt gebruik maken van FOMO door woorden te gebruiken zoals ‘verloopt’ in het onderwerp om een hogere open rate te behalen. Gebruik daarna de inhoud van de e-mail om verdere uitleg te geven over de schaarste en urgentie om meer click through rate te creëren.

 

2.      Kies de juiste kleuren

 

Psychologen schatten dat kleur verantwoordelijk is voor 60% van de beslissing voor het accepteren of afwijzen van een project of service.

Kleuren lokken emotionele reactie’s uit. Kies een kleurenschema gebaseerd op wat voor emotionele reactie je uit wilt lokken.

Zo wordt bijvoorbeeld rood gebruikt om een waarschuwing of urgentie uit te beelden, terwijl oranje agressief over kan komen, en blauw vertrouwen overbrengt.

Alhoewel elke kleur een specifieke reactie uit kan lokken, is het nog steeds belangrijk om verschillende kleuren uit te testen.

 

3.      Afbeeldingen

 

Net zoals bij kleuren, zijn afbeeldingen ook een manier om emotionele reactie’s uit te lokken bij de lezers.

Het feit is dat een groot deel van je publiek niet elk woord in je e-mail zal gaan lezen. Er is een grotere kans dat zij de e-mail snel zullen scannen om te kijken of er iets interessants in staat. Dit is waar afbeeldingen goed van pas komen om het scannen te stoppen en de aandacht te trekken.

Bij het kiezen van foto’s is het belangrijk om in plaats van onpersoonlijke afbeeldingen, afbeeldingen die opvallen te kiezen, of afbeeldingen te kiezen met mensen op de afbeelding (in het bijzonder blije mensen), omdat zulke afbeeldingen vaak succesvol zijn in het trekken van de aandacht.

Je kunt afbeeldingen gebruiken om lezers op een bepaald punt van je e-mail te laten focussen: het punt waar de CTA aanwezig is. Een lachend persoon die naar een aanmeldingsknop wijst is een voorbeeld van een effectieve afbeelding.

4.      Gebruik content om een relatie op te bouwen met de klanten

 

Voor de meeste bedrijven is het enige wat ze aan personaliseren doen het toevoegen van iemand zijn of haar naam boven aan de e-mail. Het is belangrijk om te begrijpen dat personalisatie een belangrijke psychologische factor is.

Onze voorkeur voor gepersonaliseerde ervaringen bestaat om twee redenen: ons verlangen voor controle en het teveel aan informatie in onze maatschappij.

Ook al heeft de klant geen letterlijke controle over de e-mail, wanneer de e-mail persoonlijk aangepast is voor een persoon dan krijgt deze persoon een illusie van controle. Plus in onze maatschappij, waar een te veel aan informatie is, is de enige manier om de aandacht te trekken door met iemand te praten in plaats van tegen iemand te praten.

Personaliseren is een manier voor jou om een band te creëren met je klanten door te begrijpen wie zij zijn en wat zij willen, en deze informatie te gebruiken bij het schrijven van een e-mail.

Je kunt personalisatie implementeren in je e-mail campagnes op verschillende manieren. Stel je hebt een winkel die bezorgt en je weet dat het buiten regent, dan kun je een gepersonaliseerde e-mail sturen met bijvoorbeeld: ‘Geen zin om door de regen te lopen? Laat ons het werk voor je doen!’. Probeer dus gebruik te maken van de huidige situatie.

Door te segmenteren op simpele factoren zoals leeftijd, locatie, en geslacht, kun je effectief personaliseren.

 

5.      Social proof

 

Sociale invloed is een andere belangrijke psychologische factor. Klanten worden beïnvloed door andere klanten bij het maken van een beslissing.

Volgens een onderzoek zegt 63% van de klanten dat zij sneller een aankoop zullen maken wanneer een website reviews van andere klanten bij het product weergeeft.

Uit deze data kunnen we halen dat een e-mail met social proof waarschijnlijk effectiever zal zijn dan een e-mail zonder social proof. Je zult geen hele stukken bewijs van je social media invloed moeten gaan laten zien, maar een quote of een regel van een review van een klant is meer dan genoeg. Een ander idee is om een link naar je review pagina in je e-mail te zetten.

Je kunt creatief zijn met het tonen van social proof door bijvoorbeeld het aantal views op je video’s te delen, of te delen hoeveel klanten tevreden zijn met je product of service.

 

Conclusie

 

Data is belangrijk bij het maken van je e-mail marketing beslissingen, maar onthoud dat marketing zowel een wetenschap als een kunst is. Je moet begrijpen hoe je klanten denken om effectieve campagnes te bedenken, en soms is het slim om hiermee te experimenteren om uit te zoeken wat het beste werkt.