Er is veel te leren bij het adverteren op social media, waardoor het moeilijk is om te weten waar je moet beginnen.

Bijvoorbeeld, targeting, A/B testen, pixel tracking, schrijven, ontwerpen, en analyseren zullen allemaal meegenomen moeten worden, om een positieve ROI te zien van je social media advertising campagne.

Ook kost het veel tijd en middelen.

Zelfs social media managers die al vele jaren ervaring hebben, en miljoenen euro’s aan advertentie budget hebben uitgegeven, begrijpen dat het honderden testen kost om social media advertenties te perfectioneren.

Maar, wanneer je deze 3 stappen volgt, is de kans groot dat je jouw social media advertentie campagne succesvol kunt maken. Door deze 3 stappen te volgen kun je verschillende factoren van adverteren samen inzetten, en meer ROI behalen.

 

Het 3 stappen plan voor social media advertenties

 

Er wordt veel geëxperimenteerd met verschillende social media advertentie strategieën.

Er zijn veel verschillende tactieken te vinden voor individuele kanalen, maar het is cruciaal om een algemene strategie te hebben bij je social media advertentie campagne.

In plaats van het focussen op individuele tactieken en kanalen die steeds veranderen, is het belangrijk om te focussen op een overkoepelende tactiek die altijd kan worden ingezet.

Deze tactiek wordt opgesplitst in 3 fases:

  • Bewustzijn (Top of the funnel)
  • Overweging (Middle of the funnel)
  • Conversie (Bottom of the funnel)

 

 

Behalve als je een product hebt dat al te veel aandacht krijgt, of een viral marketing campagne hebt lopen, zul je deze 3 fases moeten gebruiken.

 

Waarom deze 3 fases belangrijk zijn

 

Veel bedrijven hebben moeite met het adverteren op social media, vooral op Facebook.

Dit komt doordat deze bedrijven vaak een advertentie campagne hebben lopen gefocust op verkoop, in plaats van het genereren van bewustzijn.

Het kan moeilijk zijn om onmiddellijk te verkopen, zonder eerst een relatie op te bouwen met potentiële klanten.

Daarom zijn deze 3 fases zo belangrijk.

 

Voor- en nadelen van social media advertenties

 

Voordelen:

  • Campagnes zijn makkelijk te volgen
  • Je kunt onmiddellijk beginnen met het genereren van traffic en conversies
  • Je hebt een compleet beeld van de ROI van elke campagne
  • Veel targeting optie’s, inclusief leeftijd, likes, interesses, inkomen, locatie, en andere demografische kenmerken
  • Retargeting optie’s voor mensen die bijvoorbeeld betrokkenheid hebben getoond of je website hebben bezocht
  • Vergeleken met andere advertentie kanalen is social media heel goedkoop

Nadelen:

  • Afhankelijk van je doelgroep kan een groot deel van je doelgroep irrelevant zijn
  • Je kunt je advertenties snel vergeten, en zonder te controleren kan het voor veel kosten zorgen
  • Social media adverteren kost veel tijd en aandacht
  • Potentiële klanten kunnen de advertentie te snel of te vaak zien
  • Kosten bij het testen van advertentie’s, ontwerpen, en combinaties

 

Bewustzijn fase

 

In de bewustzijn fase hebben mensen nog niet van je merk of bedrijf gehoord, of zijn zich nog niet bewust van het probleem dat ze hebben.

Neem bijvoorbeeld Nike als voorbeeld, bijna iedereen heeft wel van Nike gehoord.

Wanneer je een directe, onbekende concurrent van Nike bent, is de bewustzijn fase een cruciale plek om te beginnen met social media advertenties. Nike speelt een grote rol in de markt en hebben veel meer bekendheid. Mensen zullen niet weten dat jouw product een betere prijs heeft, of een betere kwaliteit heeft, dan Nike.

 

Bewustzijn & organische content

 

Een belangrijke strategie voor het verhogen van bewustzijn is om te focussen op organische social media posts en het versterken van je best presterende content.

Een van de grootste kansen voor veel bedrijven met weinig tijd en middelen is simpel: Boost de best presterende posts van je pagina. Dit is niet alleen de meest goedkope vorm van social media adverteren, maar zorgt er ook voor dat je een manier hebt om klanten betrokken te houden.

Organische social media content is een goede manier om meer aandacht te creëren. Mensen zijn sneller geneigd om een post te delen die organisch aanvoelt in plaats van een standaard advertentie.

 

Bewustzijn & targeting

 

Met top of the funnel social media adverteren kun je posts boosten voor een specifieke, getargete doelgroep.

Met Facebook is het bijvoorbeeld niet nodig om de “boost post” knop boven de post te gebruiken. Je kunt naar je pagina instellingen gaan en een advertentie campagne creëren. Hier kun je “gebruik bestaande post” kiezen, en een relevante doelgroep selecteren.

Hier heb je totale controle over je budget, doelen, publiek, en je kunt hier deze gebooste posts naast andere campagne’s laten lopen, om makkelijk resultaten te vergelijken.

Boosted posts zijn niet de enige optie voor marketeers in de bewustzijn fase van social media adverteren. Je kunt ook adverteren met interessante artikelen, video’s, memes, GIF’s, enz. Alles waarbij je weet dat je publiek betrokkenheid zal tonen.

De belangrijkste focus in de bewustzijn fase is het creëren en delen van content die hoog in de funnel is. Bij deze soort content is het niet nodig om een product te verkopen of promoten. Je zult hier content moeten creëren die interessant is of amuseert. De doelgroep moet hier eerst bekend worden met je bedrijf voordat je hen vraagt om een actie te ondernemen.

Het doel is om hier content te creëren die de aandacht trekt. Hierdoor bereid je jouw doelgroep voor op de volgende fase: Overweging.

 

Overwegingsfase

 

De 2de fase van het 3 stappen plan is de overwegingsfase.

Overweging en conversies zijn waar de klanten aan denken wanneer ze het woord “adverteren” horen.

Dit is de fase waar mensen al bekend zijn met je product, of er achter komen dat ze een probleem hebben dat opgelost moet worden.

 

Pixel targeting

 

In deze fase kunnen targeting en retargeting een grote factor zijn binnen het algemene succes van je advertenties. Het targeten van het correcte publiek kan zorgen voor een hoger conversiepercentage en lagere kosten.

Het is slim om de standaard Facebook Pixel te implementeren op je website. Je kunt dit vinden in je Facebook advertentie instellingen, onder “pixel.”

Door Pixel te implementeren kun je het gedrag van je gebruikers op je website volgen. En hen specifieker targeten met remarketing advertenties in de toekomst.

 

Andere targeting optie’s

 

Als je niet veel traffic op je website hebt, zijn er andere manieren om je doelgroep te vinden.

 

Lookalike audiences 

 

Een van de beste manieren om dit te doen is lookalike audiences. Je kunt hier door Facebook’s algoritme een lookalike doelgroep targeten, waar veel kans bij is dat zij zullen converteren.

Er zijn 2 goede manieren om een lookalike audience te creëren.

Je kunt een e-maillijst van je meest waardevolle klanten uploaden. Het is ideaal wanneer dit klanten zijn met een hoge lifetime value, of klanten waarvan je weet dat zij herhalende aankopen zullen doen. Hierdoor zal Facebook een goed voorbeeld hebben van wat voor soort doelgroep je wilt targeten.

Of, je kunt een lookalike audience creëren gebaseerd op je eigen Facebook pagina. Een doelgroep die bijna gelijk is aan de mensen die op dit moment met je bedrijf betrokken zijn geweest.

 

Demografisch-gebaseerde doelgroep

 

Demografische kenmerken zijn ook een goede manier om mensen te targeten. Je kunt mensen targeten gebaseerd op leeftijd, locatie, apparaat, interesses, inkomen, functie, enz.

 

Hoe moet je de overwegingsfase benaderen

 

De overwegingsfase is waar je klanten bekend zijn met je bedrijf, of bekend zijn met het probleem dat ze hebben. Daarom is het belangrijk om je advertenties hier op te baseren.

Mensen in deze fase hebben ook nog begeleiding nodig voordat zij een aankoop doen. In deze fase is het belangrijk om content van veel waarde te creëren.

Sommige goede vragen om hier te stellen zijn:

  • Wat bied je jouw klanten aan dat anders is dan wat ze normaal zien, horen, lezen, of ervaren?
  • Is wat jij adverteert zo meeslepend dat ze moeten klikken?

Stel dat je bedrijf een marketing bedrijf is, en je wilt meer gekwalificeerde leads naar je sales funnel brengen. Je begon in de bewustzijn fase, en hebt een van je best presterende posts geboost waardoor je meer traffic hebt gegenereerd.

Wat nu?

Wanneer je Facebook Pixel geïmplementeerd hebt op je website, kun je een custom audience creëren gebaseerd op dit traffic, en deze mensen retargeten met een vergelijkbare advertentie. Of je kunt hen met een nieuw e-book of nieuwe webinar targeten.

Omdat deze doelgroep al eerder betrokken was bij je content op Facebook en je website heeft bezocht, zul je een veel grotere kans hebben dat zij nog een actie nemen in de toekomst.

Wanneer zij deze actie hebben ondernomen, komen we bij de laatste fase: de conversie fase

 

Conversie fase

 

De conversie fase is de lastigste fase om op in te spelen, maar wanneer je dit correct doet kan dit voor veel positieve resultaten zorgen.

Succes in de conversie fase komt neer op 3 cruciale componenten:

  1. De kwaliteit van je targeting
  2. De kwaliteit van je advertenties
  3. Het vermogen om resultaten te analyseren

Advertenties die gefocust zijn op conversies, zullen ook bijna altijd een onweerstaanbaar aanbod moeten bezitten.

Dit kan bijvoorbeeld een kortingscode zijn, een proefperiode, een speciale aanbieding, enz.

Hiernaast is het ook cruciaal om de resultaten van deze advertenties te analyseren.

Begrijpen welke campagnes voor conversies zorgen, welke campagnes resulteren in hogere lifetime value klanten, en welke campagnes voor verlies zorgen, is cruciaal bij het helpen om te bepalen op welke campagne’s je meer moet focussen, en welke je stop moet zetten.

Het is belangrijk om te begrijpen dat het woord “conversies” niet altijd een aankoop betekent. Een conversie kan verschillende betekenissen hebben voor verschillende bedrijven.

Een gebruiker die zich inschrijft voor een webinar kan bijvoorbeeld meer waarde voor jou hebben dan een gebruiker die zich inschrijft voor een proefproduct.

In dit geval is het waarschijnlijk waardevoller om een groot deel van je advertentie budget te besteden aan webinar conversies, wat je kunt volgen met een simpele landingspagina en bedankpagina.

De conversie fase gaat over het weten hoe je waardevolle stukken content in elk deel van je customer journey kunt analyseren.

 

Conclusie

 

Social media adverteren kan ontmoedigend zijn. Maar door deze 3 verschillende fase: bewustzijn, overweging, en conversie te gebruiken binnen adverteren, ben je al een stap voor op 90% van de bedrijven die adverteren op social media.

Je kunt beginnen met de basis zoals het boosten van posts, om een doelgroep op te bouwen die je uiteindelijk kunt targeten. Of je kunt gelijk beginnen met bottom of the funnel adverteren, wanneer je een stuk content hebt waarvan je bijna zeker weet dat het veel waarde voor de doelgroep heeft.