Een ongemeten campagne is het niet waard om te lanceren. Als je geen concrete doelen en KPI’s voor je campagne hebt, dan zal je campagne bijna zeker doodlopend zijn.

Niet alle statistieken zijn gelijkwaardig. Hoewel kliks en sessies er goed uit kunnen zien, verdien je hier geen geld aan. Dit zijn statistieken voor je ijdelheid. In plaats daarvan is het cruciaal om statistieken te volgen waaruit je jouw campagne kan meten en optimaliseren.

Hieronder 3 onderschatte statistieken om te meten, waardoor je de prestatie van je PPC campagne kunt verhogen.

 

1.      Omzet per sessie

 

Als je geld uitgeeft om geld te verdienen, dan is de kans groot dat je jouw campagne resultaten meet met standaard statistieken zoals kliks, het bestede geld, CTR, conversies en rendement.

Je maakt waarschijnlijk al gebruik van het aanpassen van je biedingen, negatieve zoekwoorden creëren, en campagnes verdelen over verschillende media.

Als je dit nog niet doet, dan is het nodig om je campagne strategie te evalueren. Als je deze tactieken overslaat is er een grote kans dat je verlies zal gaan maken.

Hoewel al deze statistieken belangrijk zijn, zal omzet per sessie (revenue per session) je belangrijkste beslissingsfactor moeten zijn. Je berekent waarschijnlijk al de prijzen van je biedingen, waardoor deze zo laag mogelijk zijn.

Maar, Je kunt je winst alleen berekenen als je de omzet per sessie precies weet. Hoewel een bedrag op kliks en conversie zetten heel belangrijk is, is het meer een gemiddelde dan een exact getal.

Wanneer je jouw bieding baseert op de aanname dat 60 procent van de kliks resulteert in een winstgevende actie, of dat 10 procent van de aanmeldingen de betaalde optie kiest in een freedium model, dan wordt de winstgevendheid gebaseerd op meerdere fluctuerende individuele variabelen.

Omzet per sessie zorgt er ook voor dat je rekening kunt houden met meerdere winstgevende actie’s. Bijvoorbeeld, een conversie telt als een aankoop, maar omzet per sessie zorgt ervoor dat je rekening kunt houden met meerdere aankopen of upsells. Dit zorgt er ook voor dat je de meest waardevolle klanten genererende actie’s kunt segmenteren om winst te maximaliseren.

Het zorgt er ook voor dat je niet-winstgevende actie’s binnen je campagne kunt meten. Hierdoor kun je ook meten hoe deze actie’s je omzet en winst aantasten.

Het belangrijkste punt bij het meten van je omzet per sessie, is om dit niet binair te doen. Meet conversies niet als een ‘ja’ of ‘nee’, maar meet dit via geld waarde. Gebruik daarna analytics om alle conversie actie’s hieraan te binden.

 

2.      Bounce rate

 

Een andere statistiek in een PPC campagne, die cruciaal is om te meten, is het aantal bezoekers dat na het bereiken van je landingspagina meteen weer wegklikt.

Afhankelijk van de structuur van je conversie actie’s zijn er meerdere redenen waarom bezoekers wegklikken. Ze kunnen bijvoorbeeld wegklikken voordat ze doorklikken naar een 2e pagina, geen formulier in willen vullen, of een aankoop opgeven voordat ze deze voltooien.

Wanneer je een proces met meerdere stappen hebt (bijvoorbeeld, vereisen dat gebruikers doorklikken naar een 2e pagina voordat ze een formulier in moeten vullen), dan is het belangrijk om te weten waar zij stoppen.

Bounces zijn het altijd waard om te volgen. Een slecht proces zorgt dan misschien niet voor verlies, maar zorgt er wel voor dat je niet zoveel winst behaalt als dat je zou kunnen behalen.

Er zijn verschillende redenen waarom bezoekers niet door je campagnes converteren:

  • Een slecht pagina design: Een duidelijke UX is cruciaal bij het overbrengen van de juiste informatie op een manier die duidelijk is voor de bezoeker. Als het op landingspagina design aankomt, is duidelijkheid altijd belangrijker dan overtuigen.
  • Tegenstrijdige opties: Geef de gebruiker 1 actie om te ondernemen. Het hebben van meerdere tegenstrijdige actie’s zal er voor zorgen dat de gebruiker helemaal geen actie onderneemt.
  • Ingewikkelde conversie processen: Vereisen je formulieren meer stappen of meer velden dan dat er nodig zijn? Het simpel houden, en de gaten later nog opvullen, zorgt voor meer leads in je funnel.
  • Misleidende advertenties: Wanneer je advertenties je bezoekers naar verwarrende landingspagina’s sturen, dan zullen je bezoekers zich misleid of verward voelen. Dit zal je conversie percentage en kwaliteitsscore aantasten. Dit is inclusief je call to action’s (CTA’s). Wanneer je bijvoorbeeld een proefperiode aanbied, lever deze dan ook meteen.
  • Onaantrekkelijke Call To Action’s: Woorden als ‘verzend’ of ‘toepassen’ inspireren geen actie’s. Test specifieke call to action knoppen zoals ‘download’ of ‘vraag toegang’ om meer context aan je gevraagde actie te geven.
  • Verkeerde targeting: Je richten op mensen die geen interesse hebben in je aanbod betekent het verspillen van geld.

Split test verschillende CTA’s en website designs om effectief de beste layout te identificeren.

Bij het analyseren van welke variatie het beste werkt, is het belangrijk om het gedrag van de gebruiker hierin mee te nemen. Wat zorgt ervoor dat gebruikers een actie ondernemen? Is het de waarde die je te bieden hebt? Of de UX van je landingspagina? Denk hier ook over na.

Wanneer je wilt dat gebruikers een specifieke actie ondernemen, is het slim om afleidingen en andere optie’s te verminderen. Hierdoor kunnen zij zich focussen op de CTA waar jij wilt dat ze zich op focussen.

Bounce rate kan ook problemen aangeven binnen je campagne. Bijvoorbeeld, als je een Engels of Nederlands publiek target met een Franse website, of op een mobiele website mensen doorstuurt naar een non-responsive pagina, dan is er maar een kleine kans dat zij er achter komen welke actie dat jij wilt dat ze ondernemen of dat zij hier achter willen komen.

In sommige gevallen hoeven bounces niet gelijk een verlies te zijn. Bijvoorbeeld, wanneer gebruikers een paar stappen van het conversie proces door zijn gegaan, dan is er veel waarde in het retargeten van deze gebruikers.

Je moet natuurlijk meerdere factoren balanceren om de beste uitkomst te krijgen in je proces. Wanneer je bijvoorbeeld wilt dat gebruikers een aankoop maken zul je zien dat een bepaald percentage op een later moment wegklikt, wanneer ze bijvoorbeeld de verzendkosten of optie’s zien.

Hoewel je dit waarschijnlijk wilt oplossen, zul je dit moeten afwegen tegenover de drop-off rate in het begin van het proces, wat misschien veel hoger is. Het split testen van de twee optie’s kan een definitief antwoord opleveren.

 

3.      Conversie rate per segment

 

Hoe meer je over je gebruikers weet, en over de gebruikers die converteren, hoe preciezer je kan targeten binnen je campagne. Dit kan de volgende kenmerken bevatten:

  • Locatie: Waar de gebruiker te vinden is, op nationaal, regionaal, DMA, stad of IP niveau.
  • Apparaat type: De hardware waar de gebruiker gebruik van maakt, zoals: desktop, tablet en mobiel, of zelfs welke OS de gebruiker gebruik van maakt.
  • Demografische kenmerken: Bijvoorbeeld de gebruiker zijn of haar leeftijd, geslacht, burgerlijke stand, opleiding en inkomen.

Het richten op verschillende publieken is een standaard maar belangrijk punt. Bijvoorbeeld, wanneer je alleen nationaal verzend, adverteer dan niet naar het buitenland.

Ook is het slim om je verwachtingen aan de kant te zetten. Test verschillende target optie’s. Soms zijn de resultaten heel anders dan je verwachtte.

Creëer ook specifieke campagnes en advertentie groepen voor verschillende segmenten. Hoewel het aanlokkelijk lijkt om statistieken tussen de verschillende segmenten te vergelijken, is het logischer om deze als compleet verschillend te beoordelen. Creëer unieke campagnes en landingspagina’s, en test ook verschillende prijsstructuren voor de verschillende segmenten.

Je kunt aan gebruikersinformatie komen aan elke kant van het proces. Verzamel zoveel mogelijk informatie, hierdoor kun je zo zeker zijn als mogelijk is bij het opzetten van een campagne.

Je kunt ook veel browserinformatie verzamelen wanneer de gebruiker jouw pagina bezoekt, en dit kun je combineren met aankoopinformatie.

Wanneer je meer informatie verzameld over het converteren in verschillende segmenten, kun je de targeting verbeteren om zo de CTR en conversie rate’s te verhogen, en campagne kosten te verlagen.

Je krijgt ook inzicht in de competitie binnen verschillende markten. Je zou er ook achter kunnen komen dat je meest winstgevende publiek een heel ander publiek is dan je had verwacht.

 

Conclusie

 

Als je deze 3 factoren duidelijk in beeld hebt, dan zul je een zeer gedetailleerd begrip hebben over hoe je campagne’s werken en waarom. En hoe je de prestaties kunt verbeteren.

Wanneer je deze factoren makkelijk wilt bijhouden om je campagne te verbeteren, is het slim om gebruik te maken van een marketing automation systeem.