Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is een krachtige tactiek om in te zetten in digital advertising campagnes. Remarketing heeft vooral een sterk effect voor websites die al bezoekers hebben.

Remarketing houdt in dat wanneer mensen jouw website hebben bezocht, jij deze bezoekers weer target met nieuwe gepersonaliseerde advertenties. Deze hebben in de customer journey dan ook een belangrijke plek.

Hieronder 12 geavanceerde remarketing technieken en tips om jouw remarketing strategie tot een succes te brengen.

 

1.     Welke pagina’s tag je?

Een belangrijk proces in remarketing campagnes is het bepalen van welke pagina je in de advertentie tagt. Bepaal welke pagina je tagt door na te denken over wat de fase waar de lead of klant zich in bevindt.
Wanneer je missie bijvoorbeeld is om 10% meer leads te krijgen in een maand tijd, zou het slim zijn om een landingspagina te retargeten waarbij uit statistieken blijkt dat deze veel leads oplevert. Maar wanneer je missie is om op korte termijn je inkomsten te verhogen is het slimmer om als landingspagina jouw best verkochte producten te taggen.

 

2.     Verdeel je remarketing campagnes

Behandel niet al je bezoekers hetzelfde. Verdeel bezoekers in segmenten om meer naar de wensen van deze bezoekers te spreken. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar hoeveel tijd mensen besteden op jouw website, hoeveel pagina’s zij bezoeken en met name welke pagina’s zij bezoeken.

Hieruit kun je verschillende Call to Actions creëren voor verschillende segmenten. Bepaal dus op welke segmenten je op welke manier wilt communiceren.

 

3.     Maak de advertenties in verschillende vormen

Het is belangrijk om de advertenties in alle vormen te maken zodat je gebruik kunt maken van het gehele Google Adwords netwerk.  Hierdoor kun je jouw website bezoekers bereiken op de websites die hun het meest bezoeken. Voor Facebook geld dat je voor verschillende historische data verschillende advertenties kunt laten zien. Zo zorg je dat je advertenties niet gaan irriteren.

 

4.     Richt hogere biedingen op geschikte segmenten

Je weet dat een bezoeker meer geïnteresseerd is wanneer deze persoon een product in het winkelwagentje heeft geplaatst of een webinar of blog heeft bekeken.

Wanneer deze persoon de website heeft verlaten is het tijd om deze persoon terug naar de website te halen door middel van remarketing.

Besteed dus meer geld aan het bereiken van de bezoekers waarvan je al weet dat zij geïnteresseerd zullen zijn in jouw advertentie.

 

5.     Bied minder op en sluit irrelevante segmenten uit

Aan de andere kant is het natuurlijk ook belangrijk om minder geld te besteden aan bezoekers die na het zien van de hoofdpagina gelijk wegklikken en weinig tijd op de website besteden. Het is nog steeds belangrijk om deze mensen terug te krijgen naar de website, maar deze mensen zijn nog niet veel waard voor jouw bedrijf.

Besteed dus minder geld aan het richten op deze segmenten. Probeer deze bezoekers door te sturen naar jouw homepagina of informatiepagina’s en blogs.

 

6.     Bied aanbiedingen aan voor mensen die terugkomen op jouw pagina

Gebruik aanbiedingen en kortingscodes voor de mensen waarvan je weet dat zij geïnteresseerd zijn in jouw product. Iemand die op een product heeft geklikt op jouw pagina is waarschijnlijk geïnteresseerd in het kopen van dit product. Door een bepaalde reden (vergeten, de prijs was te hoog, beter alternatief) zijn zij weggegaan op jouw pagina en daarom is het belangrijk om deze terug te krijgen.

Wanneer de potentiële klant jouw speciale aanbieding ziet is de kans groot dat hij of zij weer terugkomt naar jouw pagina en dit product alsnog koopt.

 

7.     Focus op content in plaats van verkoop

Wanneer je een website hebt die veel bezoekers krijgt kan het voordelig zijn remarketing te gebruiken om mensen naar landingspagina’s te sturen waar je niet direct verkoopt. Stuur ze in plaats daarvan naar langingspagina’s met bijvoorbeeld informatie over jouw bedrijf of producten.

Uiteraard is het einddoel om zo veel mogelijk te verkopen maar het is belangrijk om de bezoeker een relatie te laten opbouwen met jouw bedrijf of merk en zo voor meer betrokkenheid te zorgen. Op de lange termijn zorgt dit zeer waarschijnlijk voor meer verkoop, meer betrokkenheid en meer loyale klanten.

 

8.     Denk na over de lengte van de remarketing campagne

Bepaal de lengte van de remarketing campagne. Hoe lang de campagne loopt zal verschillend zijn bij elk segment en elke campagne.

3 maanden is bijvoorbeeld een goede tijd wanneer je focus ligt op B2B, en naamsbekendheid zeer belangrijk is. Maar wanneer je bijvoorbeeld een klein bedrijf hebt dat snel resultaten wilt zien en omzet wilt verhogen zal 30 dagen waarschijnlijk een betere keuze zijn.

 

9.     Denk na over de frequency cap van de remarketing campagne

Net als de lengte van de campagne is het ook belangrijk om na te denken over hoe vaak de advertenties worden laten zien in de tijd dat de campagne loopt.

Je wilt bijvoorbeeld niet dat de potentiële klant jouw advertentie overal tegenkomt en hierdoor geïrriteerd wordt.

Bij elke advertentie zal dit verschillend zijn. Je wilt bijvoorbeeld wanneer je een speciale aanbieding of coupon laat zien dat de bezoeker deze vaak te zien krijgt. Als je focus meer op het creëren van relaties ligt en het voornaamste doel is om een goede naamsbekendheid te creëren, wil je dat jouw advertentie minder vaak gezien wordt om irritatie te voorkomen.

 

10.    Pas de advertentie regelmatig aan

Pas jouw advertenties regelmatig aan om ervoor te zorgen dat de advertenties niet gaan vervelen.  Wanneer je bijvoorbeeld een campagne laat lopen van een maand met een aanbieding van 20% korting, en je merkt dat na 10 dagen er steeds minder wordt geklikt op deze advertentie is het slim om een andere advertentie te maken met bijvoorbeeld een aanbieding met gratis verzending zodat de advertentie niet gaat vervelen.

 

11.    Gebruik remarketing voor huidige klanten

Wat wordt toegepast in remarketing is dat bedrijven zich niet richten op bezoekers nadat deze klanten bijvoorbeeld een aankoop hebben gedaan. Dit is geen slechte beslissing, maar soms is het slim om je op deze mensen te blijven richten zodat deze steeds terugkomen naar de website en de betrokkenheid blijft bestaan. Het is namelijk goedkoper om bestaande klanten te upsellen of crossellen, dan nieuwe klanten binnen te halen.

Het is bijvoorbeeld slim om deze mensen te blijven bereiken wanneer:

  • Je een speciale campagne hebt
  • Een nieuw product/dienst of een nieuwe categorie producten/diensten introduceert
  • Een aanbieding maakt voor loyale klanten

 

12.    Test, test, test

Het is belangrijk om altijd te testen wat de resultaten van de campagnes zijn. Maak ook vooral gebruik van A/B testing. Kijk naar aantal weergaven, Click Through Rate en conversies en pas daarop je budget, advertenties en landingspagina’s aan.