Volgens Google heeft het gebruik van mobiel internet al in 2014 het internetgebruik op desktops overstegen. Als je denkt dat een mobiele website geldverspilling is, kun je dat dus beter nog eens heroverwegen. De hele wereld “gaat mobiel”.

De scherpe stijging van het mobiele browsergebruik laat een significante verschuiving zien in de manier waarop gebruikers online content consumeren. Hoe kan jouw onderneming gebruik maken van deze mobiele trend? Eén oplossing is om een mobiele versie van je website te bouwen.

Hier vind je 10 redenen waarom je vandaag nog een mobiele website nodig hebt:

 

1. Het snelst groeiende communicatiekanaal in de geschiedenis

Consumenten gebruiken hun smartphones voor alles – informatie, nieuws, entertainment, winkelen, onderzoek, aankoopbeslissingen, het vinden van lokale interessegebieden, en nog veel meer. Volgens Eric Schmidt, de CEO van Google, groeit het mobiele web acht keer zo snel als het web deed tijdens de eerste golf van online internetadoptie. En denk eens na over dit feitje van Google: 85 procent van de Nederlanders is nooit meer dan een meter van zijn smartphone verwijderd!

2. Directheid

Klanten hebben hun smartphones altijd bij zich en gebruiken ze regelmatig om snelle beslissingen te nemen en om onmiddellijk te handelen. Die snelle aard van klantgedrag verplicht jou als onderneming om altijd mobiel aanwezig te zijn, zodat je te bereiken bent wanneer je klanten je nodig hebben.

3. Snelle toegang

Bezoekers van mobiele websites zijn doorgaans op zoek naar snelle manier om toegang tot jouw onderneming te krijgen. Ze willen een telefoonnummer, een contactformulier om een bericht achter te laten, een lijst van openingstijden, een routebeschrijving, coupons, een menu of prijzen.

4. Je stimuleert mobiel internetverkeer

Met een mobiele website is je bedrijf goed bereikbaar voor het groeiende mobiele publiek. Veel mensen maken alleen boekingen of reserveringen via de telefoon. Geef surfende potentiële klanten geen reden om ergens anders te gaan kijken.

5. Mobiele websites zijn onafhankelijk van het apparaat

Mobiele websites kunnen ieder publiek bereiken, welke smartphone er ook gebruikt wordt. Iedere smartphone heeft een browser – dus gebruikers kunnen je onmiddellijk vinden op het mobiele web.

6. Mobiele gebruikers lezen je content makkelijker

Websites die voor desktops en laptops ontworpen zijn, werken doorgaans niet goed op mobiele apparaten. Als je gebruikers je content alleen met veel inzoomen kunnen lezen, verkleint dat de zeggingskracht van de tekst. Een mobiele site stelt gebruikers in staat om snel en gemakkelijk antwoorden te vinden.

7. De concurrentie

Als je concurrenten een mobiele website hebben, heb jij er zo snel mogelijk ook één nodig – of je loopt het risico om klanten te verliezen aan ondernemingen die wel mobiel aanwezig zijn. De positie in Google houdt er namelijk rekening mee of jouw website ook mobiel is of niet.

8. Creëer sterkere statements en grotere naamsbekendheid

Je onderneming heeft waarschijnlijk flink wat geld in branding gestopt… dus voorkom dat je je naamsbekendheid weer verliest als gevolg van een slordige mobiele presentatie.

9. Hogere ranking

Een onderneming met een standaardsite én een mobiele website heeft een flink voordeel op ondernemingen zonder mobiele sites. Google, Yahoo!, Bing en andere zoekmachines plaatsen mobiele ondernemingen hoger in hun resultaten.

10. Je hoeft niet bij het begin te beginnen

Het goede nieuws! Als je al een Joomla- of een WordPress-website hebt, kun je eenvoudiger een mobiele website toevoegen die ervoor zorgt dat je huidige website goed op een mobiel apparaat bekeken kan worden, ongeacht de schermgrootte. Als dat voor jou geen optie is, vraag je ontwikkelaar dan om de sleutelpagina’s van je site opnieuw te bouwen voor mobiel gebruik. De mobiele browser zal dan automatisch naar die pagina’s doorverwijzen.

Bekijk ook onze infographic over de trends in 2015, waarin mobiel ook een sterke positie heeft.