1. Geen duidelijke doelstelling hebben

 

Het bepalen van je marketing doelstelling is de eerste stap bij het maken van een Facebook advertentie. Met de vele verschillende opties waar uit te kiezen valt, is het belangrijk om een duidelijke doelstelling te hebben.

Denk aan je einddoel, en wat je wilt dat de doelgroep doet, na het zien van je advertentie. Dit zal helpen bij het bepalen van het doel van je advertentie.

Wanneer je een verkeerd doel kiest zal dit resulteren in het uitgeven van geld voor een resultaat dat anders is dan het resultaat wat je eigenlijk wilde bereiken.

 

2. Richten op de verkeerde doelgroep

 

Met het adverteren op Facebook kun je super specifiek zijn in het bepalen van je doelgroep. Maar er zijn nog steeds heel veel bedrijven die zich op de verkeerde doelgroep richten. De cost per click kan ook veel verschillen wanneer je een verkeerde doelgroep kiest, dus het is belangrijk om zeker te weten dat je jouw advertentie op de juiste mensen richt.

Het is slim om gebruik te maken van een enquête bij je bestaande klanten om erachter te komen wat de demografische kenmerken van je doelgroep precies zijn.

 

3. Een te brede (of te smalle) doelgroep

 

Het is belangrijk bij het maken van je advertentie om rekening te houden met de grootte van je doelgroep. Kijk goed naar je potentiële bereik, en of dit te klein of te groot is.

Wanneer je bijvoorbeeld een potentieel bereik hebt van miljoenen mensen zou je je moeten afvragen of er echt zoveel mensen interesse zouden hebben in jouw advertentie. Zo niet, moet je jouw publiek specifieker maken door meer kenmerken of interesses toe te voegen.

Aan de andere kant moet je het publiek ook niet te specifiek maken, waardoor er niet genoeg mensen zijn die jouw advertentie te zien kunnen krijgen.

 

4. Vergeten om geconverteerde leads uit te sluiten

 

Deze fout komt heel vaak voor. Denk na wanneer je een advertentie maakt of er mensen in jouw doelgroep zijn die de gevraagde actie al hebben ondernomen. Sluit deze mensen dan uit van je doelgroep.

 

5. Het belang van afbeeldingen onderschatten

 

Afbeeldingen zijn verantwoordelijk voor 75%-90% van de effectiviteit van de advertentie. Daarom is het belangrijk om meer moeite te stoppen in de afbeeldingen die je gebruikt voor je advertentie.

Op Facebook kun je gebruik maken van verschillende formaten advertenties, waarvan de meeste de optie hebben om op zijn minst één afbeelding toe te voegen.

Denk bij het kiezen van een afbeelding altijd aan het doel van de advertentie. Zorg ervoor dat de afbeelding helpt bij het bereiken van dit doel.

 

6. De plank misslaan met de titel

 

Veel mensen denken dat het bedenken van een titel het makkelijkste gedeelte is bij het maken van een advertentie. Dit is zeker niet waar.

Denk er bij het bedenken van een titel aan wat de voordelen van jouw product of service zijn. Zorg er ook voor dat de titel niet te lang is.

 

7. Geen Facebook Pixels gebruiken

 

Facebook ad pixels is een goede manier om je resultaten te analyseren. Uit de informatie die je hier vind kun je halen hoe je doelgroep reageert op je advertenties, en hiermee de advertentie verbeteren.

Gebruik Facebook Pixel zodat je niet de kans misloopt om mensen te retargeten die al interesse hebben getoond.

 

8. Geen ondertiteling toevoegen aan video advertenties

 

Video’s op Facebook worden vanzelf afgespeeld wanneer je op Facebook aan het scrollen bent, maar zonder geluid.

Veel video’s zijn nutteloos zonder geluid, en zijn dus alleen maar geld en tijd verspilling om op Facebook te zetten. Gebruik daarom video’s die gemaakt zijn om ook zonder geluid te begrijpen, door hier bijvoorbeeld ondertiteling aan toe te voegen.

 

9. Je advertentie laten zien wanneer niemand online is

 

Zorg ervoor dat je niet je advertentie de hele dag, elke dag laat zien wanneer dit niet logisch is voor je doelgroep.

Kijk naar de data die je hebt en zoek naar wanneer veel van je doelgroep online is. Maak hier gebruik van, en zorg ervoor dat je geen budget verspilt aan tijden waar weinig mensen van je doelgroep je advertentie zullen zien.

Zorg ervoor dat je jouw advertentie aan de juiste mensen laat zien op de juiste tijden.

 

10. Je campagne vergeten

 

Start niet een Facebook ad campagne om er daarna niet meer naar te kijken. Het is belangrijk om elke dag weer te analyseren, en te kijken wat er verbeterd kan worden.

Wanneer je een publiek opbouwt, wil je niet dat dit publiek elke dag precies dezelfde advertentie ziet voor maanden lang. In plaats daarvan is het belangrijk om steeds te vernieuwen zodat je advertentie niet ‘saai’ wordt.